Svar: Mætter jeg ikke nok?

15. juni 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Nalle

Når man både ammer og giver flaske, så sker der flere ting.

For det første tilpasser din mælkemængde sig til det, som kroppen vurderer er barnets behov. Det vil, når man giver flaske, sige mindre end behovet reelt er, fordi kroppen jo ikke registrerer et behov, der hvor barnet suppleres med mælk. Udbud afhænger af efterspørgsel og kommer barnet ikke til brystet så nedsættes mælkemængden.

For det andet, så er der stor forskel på at die af brystet og på at spise af en flaske. Ved brystet fungere det sådan, at din dreng skal die et par gange hos dig, herved sender han nogle signaler til din hjerne om at afsende et hormon, nedløbsrefleksen starter og mælken begynder at løbe. Det tager ofte ½ minuts tid, kan dog godt tage længere tid, hvis man stresser, har ondt eller andet. At spise ved brystet kræver altså en lille smule tålmodighed fra barnets side, kan man sige.

Det at spise af en flaske er betydeligt lettere, her løber mælken til barnet med det samme og han skal ikke arbejde for føden på samme måde, har man lidt temperament så er det dejligt let med en flaske og det gør nogle gange, at barnet foretrækker flasken fremfor brystet.

I forhold til din drengs alder, så er det også sådan, at han naturligt har behov for lidt mere mælk. Han er nu mere opmærksom på verden, bliver lettere forstyrret når han spiser, han slipper, har svært ved helt at koncentrere sig og det betyder at børn i denne alder ofte kommer ind i en rytme, hvor de slatspiser lidt og slatsover lidt. Derfor er det ofte en god idé at øge barnet indtag af mad i løbet af dagen, forsøge at arbejde på lidt mere fast rytme omkring madindtag og søvn og hvis man ammer vil jeg normalt anbefale at man forsøger at amme fra begge bryster imellem hver lur.

Hvis man kan amme fra begge bryster mellem hver lur,- starte med at amme fra det ene bryst, når han vågner, skifte ham, lege, pludre osv. og så amme fra modsatte bryst inden han skal sove,- så får man for det første stimuleret til mere mælk og man får ham også fyldt lidt ekstra op, så han forhåbentlig begynder at kunne sove lidt længere lure.

Du skriver at dine bryster spænder op, hvis du ikke har ammet ham i noget tid. Du fortæller også at din dreng umiddelbart gerne vil die hos dig og at han skriger, når du tager ham fra - det tyder på at du har mælk til ham, men måske stadig ikke helt nok, som du også er inde på ...

Du fortæller at du ikke har noget imod at give flaske, men jeg fornemmer at du også synes det er praktisk og rart, hvis du ...

Annonce

... f.eks. kunne nøjes med at amme om natten .. Jeg kan ikke love dig, at det kan lade sig gøre, men du kan forsøge - for nogen fungerer det rigtig godt, for andre betyder nedtrapningen af amningen om dagen, at amningen stopper helt og erstattes fuldt med flaske.

I første omgang vil jeg dog anbefale dig, at du starter med at amme din dreng, når han vågner af en lur og lader ham spise det han nu vil ved brystet. Hvis han efterfølgende virker mere sulten, så kan du tilbyde ham modsatte bryst, så han får fra begge sider og er dette ikke tilstrækkeligt til at gøre ham rolig og klargøre ham til lur, så må du supplere ham med en flaske.

Du må så se hvad tiden bringer. Hvis han er glad for at blive ammet og nyder denne nære stund, - og du også nyder det - så synes jeg I skal beholde amningen lidt endnu. Men oplever I det frustrerende, afviser han brystet, bliver han tydeligt frustreret og ked af at ligge ved brystet, så må han overgå til flaske.

Man giver normalt flaske 6 gange i døgnet, ligesom når man ammer. Det svare til at barnet spiser ca hver 4 time. Nogle børn får naturligt flaske lidt mere og det er helt okay.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når man overgår til flaske fra at have ammet, så er det en god idé at udskifte en amning af gangen med flaske. Det vil sige, at hvis du f.eks. ammer 6 gange på et døgn, så vil du amme 5 gange og give 1 flaske. Næste dag er så 4 amninger og 2 flasker osv. Så du stille og roligt får trappet flaskerne op og trappet amningerne ned. Man giver altså flaske på de tidspunkter, hvor man normalt ammer.

Der er som udgangspunkt intet i vejen med at du bibeholder amningen om natten, det er fint og du må så se hvorlænge du kan blive ved med det.

Hvis han spiser 160ml af en flaske, så svarer dette til et måltid og så skal han have mælk igen 3-4 timer efter. Man kan normalt ikke overfodre, han vil jo få flasken, når han er sulten og der hvor du plejer at amme, så vil han sove og naturligt melde sig, have behov for mælk igen, når han vågner af sin lur. Han skal have lov til at regulere sit behov selv og det er generelt en god idé at fylde flasken op, så der er bare 10ml tilbage, når han har spist. Så er du sikker på, at han har fået hvad han har behov for. Hvis han gentagende gange tømmer flasken helt i bund, så skal han nok have lidt mere.

Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, se også på planen jeg tidligere har sendt dig, det giver et billede af hvordan en dag kan skrues sammen med både amning og flaske.

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor