Svar: Spisning og søvn
11. juni 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Helene
Tillykke med den lille dreng og velkommen til :o)
Du har ganske ret i at tingene hænger sammen og det lyder som om at du lige nu skal prøve at arbejde lidt på at få amningen struktureret lidt mere ... Du fortæller at din dreng ofte spiser hurtigt og effektivt i ca 5 minutter, men så falder han i søvn og måltiderne trækker ofte ud.
Jeg har ham lidt mistænkt for at powernappe lidt for meget om dagen når han spiser, med det resultat at han så naturligt er nød til at spiser hyppigere om natten. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at spise mere aktivt og effektivt i dagtimerne, så han hele dagen igennem blev fyldt godt op og så han måske kunne sove et lidt længere stræk om natten - måske bare sove 3-4 timer i stedet for at få mad hver 2 time natten igennem :o)
Det er super hyggeligt og dejligt at sidde med ham, men på sigt skal du jo også kunne lave noget praktisk og derfor er det rigtig godt, hvis du kunne begynde at svøbe ham og få ham til at sove lidt i liften eller i barnevognen, så du også får hænderne lidt fri. Det at være svøbt vil give ham lidt samme beroligende effekt, som når du sidder med ham i armene, men det vil være af et klæde i stedet for af din favn.
Det lyder som om at du har masser af mælk og det er rigtig dejligt. Prøv om du kan holde gang i ham, når han spiser ved at stryge ham i håret, massere hovedbunden lidt, trykke ham under fødderne, i håndfladen. Prøv også at amme ham i tvillingestilling, hvor han sidder lidt mere oprejst, det kan hjælpe ham til at få 'tømt' brystet på en lidt anden måde og gøre at maden lettere kommer igennem systemet.
Prøv at starte med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn. Pak ham ikke for tæt, sørg for at han ligger godt, men stadig med luft omkring sig, så han ikke lulles i søvn og hold ham så igang som beskrevet. Når han begynder at falde i søvn og ikke har rigtig fat, så skifter du ham, så han vågner lidt op til dåd igen og her skal du vurdere, hvor lang tid han har diet og hvordan dit bryst føles. Hvis du fornemmer at du stadig har masser af mælk i brystet, så læg ham til samme bryst igen - men så i tvillingestillingen i stedet, så han får brystet tømt godt ud.
Herefter er det ikke sikkert at han behøver mere mælk inden han skal sove. Hvis du har masser af mælk, så kan det være fint med et bryst imellem hver lur. Men andre gange er det måske værd at tilbyde modsatte side inden han puttes til lur og det samme gælder også, hvis du oplever at han har spist godt og fint fra den ene side, så skift ham og læg ham til modsatte bryst inden han så skal sove.
Put ham med en sut og en sutteklud. Det at sutte vil hjælpe maden videre i systemet og give ro i maven, kluden ved ansigtet vil minde lidt om det at ligge ved brystet og vil give ham tryghed. Og prøv at lægge ham fra dig inden han falder helt i søvn, sid ikke med ham i ½ timer efter amning, prøv at få ham til at bøvse og kommer der ikke en bøvs i løbet af 5 minutter, sover han bare - ja så put ham. Sørg for at hans hoved er drejet skiftevis til venstre og højre side, når han sover og gylper han så lidt, kan det komme ud den vej. Læg ham evt. en lille smule eleveret ved at komme et lille håndklæde eller lignende ind under liftens hovedende.
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé til hvordan du kan komme videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske