Svar: Spisning og søvn

11. juni 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Helene

Tillykke med den lille dreng og velkommen til :o)

Du har ganske ret i at tingene hænger sammen og det lyder som om at du lige nu skal prøve at arbejde lidt på at få amningen struktureret lidt mere ... Du fortæller at din dreng ofte spiser hurtigt og effektivt i ca 5 minutter, men så falder han i søvn og måltiderne trækker ofte ud.

Jeg har ham lidt mistænkt for at powernappe lidt for meget om dagen når han spiser, med det resultat at han så naturligt er nød til at spiser hyppigere om natten. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at spise mere aktivt og effektivt i dagtimerne, så han hele dagen igennem blev fyldt godt op og så han måske kunne sove et lidt længere stræk om natten - måske bare sove 3-4 timer i stedet for at få mad hver 2 time natten igennem :o)

Det er super hyggeligt og dejligt at sidde med ham, men på sigt skal du jo også kunne lave noget praktisk og derfor er det rigtig godt, hvis du kunne begynde at svøbe ham og få ham til at sove lidt i liften eller i barnevognen, så du også får hænderne lidt fri. Det at være svøbt vil give ham lidt samme beroligende effekt, som når du sidder med ham i armene, men det vil være af et klæde i stedet for af din favn.

Det lyder som om at du har masser af mælk og det er rigtig dejligt. Prøv om du kan holde gang i ham, når han spiser ved at stryge ham i håret, massere hovedbunden lidt, trykke ham under fødderne, i håndfladen. Prøv også at amme ham i tvillingestilling, hvor han sidder lidt mere oprejst, det kan hjælpe ham til at få 'tømt' brystet på en lidt anden måde og gøre at maden lettere kommer igennem systemet.

Prøv at starte med at amme ham i den traditionelle stilling, ...

Annonce

... hvor han ligger i din favn. Pak ham ikke for tæt, sørg for at han ligger godt, men stadig med luft omkring sig, så han ikke lulles i søvn og hold ham så igang som beskrevet. Når han begynder at falde i søvn og ikke har rigtig fat, så skifter du ham, så han vågner lidt op til dåd igen og her skal du vurdere, hvor lang tid han har diet og hvordan dit bryst føles. Hvis du fornemmer at du stadig har masser af mælk i brystet, så læg ham til samme bryst igen - men så i tvillingestillingen i stedet, så han får brystet tømt godt ud.

Herefter er det ikke sikkert at han behøver mere mælk inden han skal sove. Hvis du har masser af mælk, så kan det være fint med et bryst imellem hver lur. Men andre gange er det måske værd at tilbyde modsatte side inden han puttes til lur og det samme gælder også, hvis du oplever at han har spist godt og fint fra den ene side, så skift ham og læg ham til modsatte bryst inden han så skal sove.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Put ham med en sut og en sutteklud. Det at sutte vil hjælpe maden videre i systemet og give ro i maven, kluden ved ansigtet vil minde lidt om det at ligge ved brystet og vil give ham tryghed. Og prøv at lægge ham fra dig inden han falder helt i søvn, sid ikke med ham i ½ timer efter amning, prøv at få ham til at bøvse og kommer der ikke en bøvs i løbet af 5 minutter, sover han bare - ja så put ham. Sørg for at hans hoved er drejet skiftevis til venstre og højre side, når han sover og gylper han så lidt, kan det komme ud den vej. Læg ham evt. en lille smule eleveret ved at komme et lille håndklæde eller lignende ind under liftens hovedende.

Jeg håber at ovenstående giver lidt idé til hvordan du kan komme videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Rygning

Når mødre ryger passerer nikotin og andre giftige stoffer fra tobakken over til barnet via modermælken. Derfør bør kvinder der ammer ikke ryge.

Passiv rygning er farligt. Det er vigtigt at det lille barn ikke udsættes for tobaksrøg. Det er vigtigt at begge forældre er bevidst om at have et ansvar i forhold til at beskytte barnet mod tobaksrøg. Vokser et barn op i et hjem, hvor den ene eller begge forældre ryger, har barnet stor risiko for at få mellemørebetændelse og udvikle...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.