Spisning og søvn

11. juni 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Spisning og søvn

Kære Helen,

Jeg har læst en masse af dine svar i brevkassen, og du har mange gode bud på, hvad man kan gøre - også i vores situation. Men jeg har alligevel behov for et svar, der går præcist på det problem - eller de problemer - vi står med.

Vi har en søn på 6 uger (født den 1.5.2009, 19 dage før termin, vejede 3,3 kg. ved fødslen).

Han lader til at trives godt (havde taget 1,5 kilo på ved 5-ugers undersøgelsen.) Han har dog lige siden fødslen haft noget bøvl med luft i maven, der gør at han ligger og presser og presser, bliver helt rød i hovedet og græder. Han gør det stadig, også i søvne, og som regel får han så vækket sig selv. Han har masser af karrygul, lind afføring og bøvser for det meste fint efter hvert måltid. Men som følge af presseriet, er det sommetider begrænset, hvor meget han får sovet - både i løbet af dagen og især om natten.

Fra omkring kl. 04 ligger han nemlig og presser, og vi vågner alle ca. hvert 10. minut indtil vi står op kl. 8-9. (Han bliver ammet en gang i denne periode). Han sover, men meget let.

Jeg tænker, at jeg måske giver ham for meget mad om natten? Jeg lægger ham for natten kl. ca. 21-22 efter ...

Annonce

... amning. I disse nætter vil han spise ca. hver anden time. Jeg ved, at han sikkert er i gang med et appetitspring, men hvor længe står det på? Han plejer at spise hver tredje time om natten - er det også for meget? Jeg ved dog ikke, hvor længe han spiser, for om natten falder jeg selv i søvn, mens jeg ammer ...

Han er nu også begyndt at kaste en del op (har han gjort i knap 10 dage). Altså fordøjet mælk (grynet og tyndt). Nogle dage kommer der meget, andre dage kun lidt. Jeg tror, det er ret ubehageligt for ham, men lægen fejede det af bordet til undersøgelsen.

Pga. gylperiet/opkast er jeg begyndt at sidde med ham i ca. en halv time efter hvert måltid, men det betyder, at han er blevet svær at lægge - han vil nu helst sove på en af os. (Det gør han i forvejen det meste af natten - jeg har aldrig kunnet lægge ham uden bøvl efter den første natteamning).
Desuden er han en meget langsom spiser - han tager godt fat de første 4-5 minutter, så begynder han at powernappe imens, og måltiderne kan derfor godt trække meget ud.

Jeg ved, at det er mange spørgsmål, men det hele hænger jo sammen, så jeg ville helst skrive samlet.

Håber du kan hjælpe,
Helene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla