Brev:
Spisning og søvn
11. juni 2009
Alder:
1 mdr.
Spisning og søvn
Kære Helen,
Jeg har læst en masse af dine svar i brevkassen, og du har mange gode bud på, hvad man kan gøre - også i vores situation. Men jeg har alligevel behov for et svar, der går præcist på det problem - eller de problemer - vi står med.
Vi har en søn på 6 uger (født den 1.5.2009, 19 dage før termin, vejede 3,3 kg. ved fødslen).
Han lader til at trives godt (havde taget 1,5 kilo på ved 5-ugers undersøgelsen.) Han har dog lige siden fødslen haft noget bøvl med luft i maven, der gør at han ligger og presser og presser, bliver helt rød i hovedet og græder. Han gør det stadig, også i søvne, og som regel får han så vækket sig selv. Han har masser af karrygul, lind afføring og bøvser for det meste fint efter hvert måltid. Men som følge af presseriet, er det sommetider begrænset, hvor meget han får sovet - både i løbet af dagen og især om natten.
Fra omkring kl. 04 ligger han nemlig og presser, og vi vågner alle ca. hvert 10. minut indtil vi står op kl. 8-9. (Han bliver ammet en gang i denne periode). Han sover, men meget let.
Jeg tænker, at jeg måske giver ham for meget mad om natten? Jeg lægger ham for natten kl. ca. 21-22 efter amning. I disse nætter vil han spise ca. hver anden time. Jeg ved, at han sikkert er i gang med et appetitspring, men hvor længe står det på? Han plejer at spise hver tredje time om natten - er det også for meget? Jeg ved dog ikke, hvor længe han spiser, for om natten falder jeg selv i søvn, mens jeg ammer ...
Han er nu også begyndt at kaste en del op (har han gjort i knap 10 dage). Altså fordøjet mælk (grynet og tyndt). Nogle dage kommer der meget, andre dage kun lidt. Jeg tror, det er ret ubehageligt for ham, men lægen fejede det af bordet til undersøgelsen.
Pga. gylperiet/opkast er jeg begyndt at sidde med ham i ca. en halv time efter hvert måltid, men det betyder, at han er blevet svær at lægge - han vil nu helst sove på en af os. (Det gør han i forvejen det meste af natten - jeg har aldrig kunnet lægge ham uden bøvl efter den første natteamning).
Desuden er han en meget langsom spiser - han tager godt fat de første 4-5 minutter, så begynder han at powernappe imens, og måltiderne kan derfor godt trække meget ud.
Jeg ved, at det er mange spørgsmål, men det hele hænger jo sammen, så jeg ville helst skrive samlet.
Håber du kan hjælpe,
Helene