Gylper meget og ofte

11. juni 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Gylper meget og ofte

Kære Helen,

Jeg skriver til dig fordi jeg er bekymret over vores søns gylpen.

Han vejede ved udskrivelse på 5 dagen 2979 gram og vejede ved 7 uger ca. 5010 gram. Dvs. han har taget rigeligt på, det er jeg klar over. Også at præmature børn ofte har en stejl vækstkurve i starten, og hans daglige vægstigning er da også faldet fra 50+ til ca. 30 gram pr. dag over de sidse par uger... men...

Han har fra fødslen gylpet meget og ofte også længe efter måltiderne. Nogen gange er det alm. tyndtflydede gylp i rigelige mængder og nogengange eksplosive opkast-agtige protioner. Andre gange kan det have hytteost-agtig konsistens. Nogen gange kommer gylpen med det samme efter endt amning og andre gange op til 2 timer efter amning (jeg ammer ca. hver 3. time om dagen, lidt hyppigere om aftenen og ca. hver 4. time om natten). Nogen gange kan han også gylpe midt i måltidet. Ofte vælter det ud af både næse og mund, også når det sker under amning eller hvis han "glemmer" at smide sutten for at gylpe.

Hvis han får hikke, kommer der også næsten gylp med hver eneste hik... her er det tyndt.

Nogle gange har vi også oplevet at han kan have vandige (klare) gylp med enkelte hvide mælkepletter i... hvad betyder det?

Når jeg ammer liggende om natten (har jeg holdt pause med en periode) kan jeg vågne ved at han "brækker sig" udover mig, fordi jeg er faldet i søvn og han ikke er blevet bøvset af. Jeg bøvser ham godt efter hver amning og har også forsøgt at tage ham fra efter et stykke tid, bøvse ham og lægge ham til igen, men så er det ikke altid han gider spise mere og så kan jeg ikke strække den 3 timer til næste amning.

Nogle nætter får jeg nærmest ingen søvn, fordi han ligger ved siden af og lyder som om han er ved at kløjs i gylp, og jeg kan finde ham i barnevognen med gylp i hele hovedet :o( og det bekymrer mig virkelig. Jeg er begyndt at lægge ham på siden af samme årsag, men når ...

Annonce

... det står ud af både næse og mund, er det ligesom om at han gisper efter vejret og vælter om på ryggen, hvilket også gør mig nervøs. Ofte forstyrrer alt det her gylperi hans søvn voldsomt, og ofte har det ingen betydning om han er blevet lagt lige efter amning eller har haft en vågenperiode på feks 1½ time og herefter bliver lagt... han glyper stadig.

Jeg har tidligere nævnt at der ved liggende amning kan dryppe mælk ud af næsebordet mod madrassen, når jeg ammer. Dette har jeg nævnt for både min sundhedsplejerske, men hun tog ikke notits af det, men jeg bad hende tjekke hans gane og hun fandt intet unormalt... det er ikke længere så ofte, der drypper mælk ud, men det hænder stadig af og til.

Jeg ved godt, han får nok mad, når han kan tage så fint på til trods for, at han gylper så meget og jeg max ammer 8 gange i døgnet. Nogen gange lægger jeg ham dog til igen, hvis han har haft en eksplosionsagtig gylpetur og efterfølgende været vågen i et stræk... så er knægten naturligt sulten igen og skal have lidt, for at kunne sove.

Jeg er efterhånden rigtig bekymret over al det gylp, men specielt det med at han ofte er ved at kløjs i det og lægger sig om på ryggen og gisper efter luft, når det vælter ud af næsen.

Hvad skyldes al det gylp?
Kan jeg gøre noget for at hjælpe ham? (Han sover om natten med hovedet eleveret, men det har ringe effekt)
Er det noget han vokser fra?
Skal jeg være bekymret?

Hans forreste fontanelle er i øvrigt altid meget markeret/tydelig, men jeg mener jo ikke, det kan skyldes dehydrering, når han får så rigelig mad?
Fontanellen er væsentlig større end jeg husker hans søsters var og hvor hendes kun var oval, er hans oval (3 fingre bred) med en trekantet spids fortil... går ud fra det er okay, når ingen har kommenteret den.

Håber du kan hjælpe mig lidt med mine bekymringer, selvom det endnu engang er blevet langt.

Mange hilsner
Monster-Gylperens mor!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.