Brev:
Gylper meget og ofte
11. juni 2009
Alder:
1 mdr.
Gylper meget og ofte
Kære Helen,
Jeg skriver til dig fordi jeg er bekymret over vores søns gylpen.
Han vejede ved udskrivelse på 5 dagen 2979 gram og vejede ved 7 uger ca. 5010 gram. Dvs. han har taget rigeligt på, det er jeg klar over. Også at præmature børn ofte har en stejl vækstkurve i starten, og hans daglige vægstigning er da også faldet fra 50+ til ca. 30 gram pr. dag over de sidse par uger... men...
Han har fra fødslen gylpet meget og ofte også længe efter måltiderne. Nogen gange er det alm. tyndtflydede gylp i rigelige mængder og nogengange eksplosive opkast-agtige protioner. Andre gange kan det have hytteost-agtig konsistens. Nogen gange kommer gylpen med det samme efter endt amning og andre gange op til 2 timer efter amning (jeg ammer ca. hver 3. time om dagen, lidt hyppigere om aftenen og ca. hver 4. time om natten). Nogen gange kan han også gylpe midt i måltidet. Ofte vælter det ud af både næse og mund, også når det sker under amning eller hvis han "glemmer" at smide sutten for at gylpe.
Hvis han får hikke, kommer der også næsten gylp med hver eneste hik... her er det tyndt.
Nogle gange har vi også oplevet at han kan have vandige (klare) gylp med enkelte hvide mælkepletter i... hvad betyder det?
Når jeg ammer liggende om natten (har jeg holdt pause med en periode) kan jeg vågne ved at han "brækker sig" udover mig, fordi jeg er faldet i søvn og han ikke er blevet bøvset af. Jeg bøvser ham godt efter hver amning og har også forsøgt at tage ham fra efter et stykke tid, bøvse ham og lægge ham til igen, men så er det ikke altid han gider spise mere og så kan jeg ikke strække den 3 timer til næste amning.
Nogle nætter får jeg nærmest ingen søvn, fordi han ligger ved siden af og lyder som om han er ved at kløjs i gylp, og jeg kan finde ham i barnevognen med gylp i hele hovedet :o( og det bekymrer mig virkelig. Jeg er begyndt at lægge ham på siden af samme årsag, men når det står ud af både næse og mund, er det ligesom om at han gisper efter vejret og vælter om på ryggen, hvilket også gør mig nervøs. Ofte forstyrrer alt det her gylperi hans søvn voldsomt, og ofte har det ingen betydning om han er blevet lagt lige efter amning eller har haft en vågenperiode på feks 1½ time og herefter bliver lagt... han glyper stadig.
Jeg har tidligere nævnt at der ved liggende amning kan dryppe mælk ud af næsebordet mod madrassen, når jeg ammer. Dette har jeg nævnt for både min sundhedsplejerske, men hun tog ikke notits af det, men jeg bad hende tjekke hans gane og hun fandt intet unormalt... det er ikke længere så ofte, der drypper mælk ud, men det hænder stadig af og til.
Jeg ved godt, han får nok mad, når han kan tage så fint på til trods for, at han gylper så meget og jeg max ammer 8 gange i døgnet. Nogen gange lægger jeg ham dog til igen, hvis han har haft en eksplosionsagtig gylpetur og efterfølgende været vågen i et stræk... så er knægten naturligt sulten igen og skal have lidt, for at kunne sove.
Jeg er efterhånden rigtig bekymret over al det gylp, men specielt det med at han ofte er ved at kløjs i det og lægger sig om på ryggen og gisper efter luft, når det vælter ud af næsen.
Hvad skyldes al det gylp?
Kan jeg gøre noget for at hjælpe ham? (Han sover om natten med hovedet eleveret, men det har ringe effekt)
Er det noget han vokser fra?
Skal jeg være bekymret?
Hans forreste fontanelle er i øvrigt altid meget markeret/tydelig, men jeg mener jo ikke, det kan skyldes dehydrering, når han får så rigelig mad?
Fontanellen er væsentlig større end jeg husker hans søsters var og hvor hendes kun var oval, er hans oval (3 fingre bred) med en trekantet spids fortil... går ud fra det er okay, når ingen har kommenteret den.
Håber du kan hjælpe mig lidt med mine bekymringer, selvom det endnu engang er blevet langt.
Mange hilsner
Monster-Gylperens mor!