Svar: Min pige på 3 mdr. vil ikke spise fra det højere bryst
9. maj 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Aida
Mange børn får i løbet af en ammeperiode et yndlingsbryst. Ofte er der jo lidt forskel på vores bryster, det kan være størrelsen, mælkemængden, nedløbsrefleksen osv.
Du kan være heldig at 'snyde' din datter ved at lægge hende til i tvillingestilling. Hvis du plejer at lægge til i den traditionelle stilling, så vil du ved at lægge hende til i tvillingestilling kunne opnå at hun tror hun ligger ved samme bryst, simpelthen fordi hun forsat ligger på sin egen samme side. Altså hvis du ammer i traditionel stilling på venstre side, så når du lægger til i tvilling på højre bryst så tror hun at hun fortsat ligger ved venstre bryst, fordi hun ligger på sin egen samme side. Håber du forstår hvad jeg mener.
Det kan også være en fordel at ligge ned og amme. F.eks. om natten, hvor hun ikke er så vågen og derfor ikke vil protestere så voldsomt. På samme måde kan det være en fordel at du lægger hende til højre bryst, når hun endnu ikke selv er vågnet helt op.
Hvis du har problemer med nedløbsrefleksen, at mælken ikke løber hurtigt nok til, så kan du hos lægen få en recept på en syntocinonspray, som du kan bruge (et pust i hvert næsebor) før amning.
Hvis du har mulighed for at give hende lidt mælk på en sprøjte i mundvigene, når du lægger til på højre side, så kan det også være en idé, simpelthen fordi hun smager at der er noget at komme efter.
Fortsat held og lykke med det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske