Svar: Amning - svamp - behandling med Fluconazol
14. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Rikke
Det anbefales at behandle med tablet Fluconazol, når ingen anden behandling har vist sig effektiv. Og Fluconazol kan godt anvendes selvom man ammer. Den mængde, barnet indtager, udgør kun 3-6% af den terapeutiske dosis (3-6 mg/kg/dag) og der er lavet undersøgeler som viser at nyfødte tåler dette fint. Det anbefales dog at man ikke bruger det over lang tid og at man ikke behandler med meget høje doser.
Det anbefales normalt at man giver 50-100mg dagligt i en til to uger. Ved udtalt infektion gives 200mg som mætningsdosis første gang og derefter 100mg dagligt i 14 dage.
Der er derfor absolut intet i vejen for at du tager Fluconazol som lægen har foreskrevet, du havde ikke effekt nok af 50mg dagligt i en uge, derfor har lægen sandsynligvis sat dosis op.
Udover tabletbehandling, så vil man normalt behandle svamp på brystet med brentan-gel som smøres på brystvorten og på området rundt om vorten. Gelen påsmøres brystet og man bruger den normalt også i barnets mund, netop for at undgå at mor og barn smitter hinanden ved hver amning.
Ud over den medicinske behandling så kan man også vaske brystvorterne med danskvand før og efter hver amning. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst. Derudover er det en god idé at du lader brysterne få lidt luft og det er meget vigtigt at du bruger en BH af bomuld og ikke kunststof. Kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke.
Du kan også vaske din dreng i munden med danskvand. Du kan tage en engangs vaskeklud i skumgummi eller lignende omkring din finger, dyppe i danskvand og dreje det rundt i munden, - på indersiden af kinderne, på gummerne og på tungen, så evt. belægninger fjernes.
BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader og du skal være meget omhyggeligt med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv.
Der er diskussion omkring hvorvidt det er godt at bruge indlæg i BH'en eller ej. Nogen siger at uld hjælper, andre at det er bedre at bruge engangs ammeindlæg og så skifte dem ud ved hver amning. Det kan være en god idé at komme lidt Brentangel på ammeindlægget, da det jo har en medicinsk virkning, samtidig med at det hindrer ammeindlægget i at hænge fast på din brystvorte. Når du fjerne ammeindlægget, kan du også forsøge at få det til at slippe brystet ved at bruge lidt vand. Hvis ammeindlægget hænger i din brystvorte, så river det de nydannede hudceller af og så heler brystet ikke.
Det anbefales at du forsøger at undgå søde madvarer og drikke, da svampe lever af sukker. Det anbefales også at spise groft brød og undgå hvidt brød i den periode, hvor du behandler for svamp. Det vil derimod være en god idé at indtage syrnede mælkeprodukter som A38 eller tykmælk, da Acidophilus kulturer er gode til at genoprette en naturlig bakterieflora.
Hvis du bruger suttebrik, sutter, flaskesut, brystpumpe udstyr osv. så er det vigtigt at dette bliver kogt. Det er ikke nok at skolde det, det skal faktisk koges i 10 minutter for at du kan være sikker på at svampevæksten er helt væk.
Det lyder som om at din dreng måske har lidt svamp i numsen, du kan derfor tale med lægen om at få lidt brentancreme til brug i bleområdet (det er ikke det samme, som man bruger til brystet og munden).
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke fortsat, håber du snart oplever en virkning :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske