Brev:
Amning - svamp - behandling med Fluconazol
14. maj 2009
Alder:
1 mdr.
Amning - svamp - behandling med Fluconazol
Hej
Jeg har et par spørgsmål omkring svamp i brystet og behandling med Fluconazol som jeg håber du kan hjælpe mig med.
Jeg har problemer med amning og smerter under amning og i mellem amningerne. Jeg har været inde og læse flere steder på nettet og jeg oplever smerterne præcis som de står beskrevet når det drejer sig om svamp i brysterne - der er dog ikke noget at se på selve brysterne og der er heller ikke noget at se i munden på mit barn der er 6 uger (han har mange fyldte bleer om dagen og vi døjer derfor med lidt rød numse - om den evt også er påvirket af svamp er jeg lidt i tvivl om?).
Efter jeg har læst flere artikeler og indlæg på nettet omkring svamp har jeg talt med min sundhedsplejerske, der også mente det var svamp og som havde hørt om flere der havde haft gode erfaringer med Fluconazol. Min egen læge var dog meget tilbageholdende og negativ indstillet når man ikke kunne se noget på brysterne men til sidst fik jeg en recept på Fluconazol 7 x 50 mg som jeg skulle tage i en uge (denne dosis var noget lavere end hvad min egen sundhedsplejerske havde hørt om de gode erfaringer med).
Efter en uge virkede det som om pillerne havde taget "toppen" af smerterne og det var skønt, men her 4 dage efter jeg er stoppet synes jeg de vender tilbage med stor styrke. Jeg har derfor været hos lægen idag som meget modvilligt gav mig en recept igen. Hun ville dog kun anbefale at jeg tog dem endnu en uge (altså igen 7 X 50 mg), nu kan jeg så se at hun er kommet til at udskrrive recepten på 14 dage med 2 x 50mg dagligt som er noget højere end hvad hun aller nådigst gik med til.
Da jeg allerede har taget dem en uge (jeg stoppede i søndags) er jeg meget i tvivl om hvor stor dosis jeg kan tage her i anden omgang. Jeg vil meget gerne svampen til livs men er nervøs for om jeg tager for stor dosis hvis jeg tager dem i 14 dage med 100mg dagligt når jeg allerede har taget dem en uge tidligere? Jeg vil derfor høre om du har nogle erfaringer/råd omkring dette?
Derudover kan jeg læse flere stedet at når moderen behandles skal barnet også behandles - min læge mente dette var unødvendigt når han ikke havde belægninger i munden - men dette er ikke i overensstemmelse med hvad jeg kan læse flere steder på nettet?
Jeg håber meget du kan hjælpe mig med mine spørgsmål da jeg meget gerne vil amme mit barn, men hvis smerterne ikke stopper eller bliver mere udholdelige kan jeg ikke se hvordan jeg skal kunne fortsætte mange måneder endnu.
Mange hilsner
Rikke