Amning - svamp - behandling med Fluconazol

14. maj 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Amning - svamp - behandling med Fluconazol

Hej

Jeg har et par spørgsmål omkring svamp i brystet og behandling med Fluconazol som jeg håber du kan hjælpe mig med.

Jeg har problemer med amning og smerter under amning og i mellem amningerne. Jeg har været inde og læse flere steder på nettet og jeg oplever smerterne præcis som de står beskrevet når det drejer sig om svamp i brysterne - der er dog ikke noget at se på selve brysterne og der er heller ikke noget at se i munden på mit barn der er 6 uger (han har mange fyldte bleer om dagen og vi døjer derfor med lidt rød numse - om den evt også er påvirket af svamp er jeg lidt i tvivl om?).

Efter jeg har læst flere artikeler og indlæg på nettet omkring svamp har jeg talt med min sundhedsplejerske, der også mente det var svamp og som havde hørt om flere der havde haft gode erfaringer med Fluconazol. Min egen læge var dog meget tilbageholdende og negativ indstillet når man ikke kunne se noget på brysterne men til sidst fik jeg en recept på Fluconazol 7 x 50 mg som jeg skulle tage i en uge (denne dosis var noget lavere end hvad min egen sundhedsplejerske havde hørt om de gode erfaringer med).

Efter en uge virkede det som om pillerne havde taget "toppen" af smerterne og det var skønt, men her 4 dage efter jeg er ...

Annonce

... stoppet synes jeg de vender tilbage med stor styrke. Jeg har derfor været hos lægen idag som meget modvilligt gav mig en recept igen. Hun ville dog kun anbefale at jeg tog dem endnu en uge (altså igen 7 X 50 mg), nu kan jeg så se at hun er kommet til at udskrrive recepten på 14 dage med 2 x 50mg dagligt som er noget højere end hvad hun aller nådigst gik med til.

Da jeg allerede har taget dem en uge (jeg stoppede i søndags) er jeg meget i tvivl om hvor stor dosis jeg kan tage her i anden omgang. Jeg vil meget gerne svampen til livs men er nervøs for om jeg tager for stor dosis hvis jeg tager dem i 14 dage med 100mg dagligt når jeg allerede har taget dem en uge tidligere? Jeg vil derfor høre om du har nogle erfaringer/råd omkring dette?

Derudover kan jeg læse flere stedet at når moderen behandles skal barnet også behandles - min læge mente dette var unødvendigt når han ikke havde belægninger i munden - men dette er ikke i overensstemmelse med hvad jeg kan læse flere steder på nettet?

Jeg håber meget du kan hjælpe mig med mine spørgsmål da jeg meget gerne vil amme mit barn, men hvis smerterne ikke stopper eller bliver mere udholdelige kan jeg ikke se hvordan jeg skal kunne fortsætte mange måneder endnu.

Mange hilsner

Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor