Svar: Hvor mange amninger? - 9 mdr.
14. maj 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Katinka
De fleste børn vil mellem 10-12 måneder trives rigtig fint med amning 2 gange dagligt og det er her forskelligt, hvor man som familier synes amningerne ligger mest hensigtsmæssigt.
Ofte bibeholder man amning inden putning om aftenen, det er en dejlig måde for barnet at finde roen på efter en lang dag og de fleste mødre og børn nyder denne stund. Herefter kan man så vurdere om man vil amme sen aften eller i stedet tidlig morgen.
Hvis din dreng vågner af sig selv sen aften omkring midnat, så kan du godt amme ham der, men hvis han ikke vågner af sig selv og søger brystet så kan du også afvente at han vågner og så amme ham, når han viser behov. Det vil ofte være omkring kl. 04 og herefter vil han så sove til næste morgen tidlig, hvor dagen starter med en portion grød.
I Danmark lyder anbefalingen at barnet efter 9 måneders alderen kan begynde at få en lidt større mængde komælk. Og da du ammer, vil det være helt fint at supplere med sødmælk og sødmælksprodukter, så behøver du ikke give modermælkserstatning. Modsat, hvis du ikke ammer, så vil det være rigtig godt at give modermælkserstatning, så din dreng ikke overgår til kun at få komælk før han er et år.
I Danmark anbefaler vi at barnet får sødmælk og sødmælksprodukter, altså produkter med 3,5% fedtindhold til 12 måneders alderen og derefter skiftes til letmælk - 1,5% fedtindhold. Først omkring 3 års alderen anbefales det at gå over til de meget fedtfattige produkter som skummetmælk, minimælk og kærnemælk.
Efter 1 års alderen vil det normalt være passende med en amning dagligt og det vil igen ofte være amningen inden putning om aftenen, som bibeholdes. Denne amning kan du bibeholde ligeså længe du og din dreng har det godt med det :o)
Det anbefales at man i 9-12 måneders alderen trapper ned til ca 500ml mælk dagligt (alt incl.) som er den mængde mælk barnet bør få fremover.
Hvis du ikke er ret meget for at give komælk og komælksprodukter, så kan du godt amme lidt mere, altså bibeholde 2-3 amninger dagligt i stedet for at give mælk af kop, bruge mælk i maden, give tykmælk osv. Det er f.eks. en mulighed, hvis man har et barn som har mælkeallergi.
En plan for dagen til et 10 måneders barn kan se således ud:
Morgen: Havregrød, sødmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og friske bær, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød eller andet fiberholdigt brød med forskelligt pålæg, meget gerne fiskepålæg. Kogte grøntsager, ærter, majs, gulerod, godt kogte pastaskruer, rejer, muslinger, stykker af frikadelle osv. - alt sammen godt til at øve pincetgreb. Nogle børn har i 10 måneders alderen fortsat behov for suppl. med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: En lille portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, müsli (uden honning og chokolade), rugbrødsdrys eller lignende, ½ bolle med smør, ost, vand af kop.
Aften: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Retter med hakket kød og sovs er ofte godt og maden må meget gerne smage af noget. Det kan være lasagne, spaghetti med kødsovs, farsbrød, frikadeller, fiskefileter med tomatsovs og parmesan, laks med pesto, risotto, boller i karry - hvad som helst. Vand eller sødmælk af kop.
Suppleres evt. med en godnatgrød eller en frugtgrød med mælk
Ammes og puttes til natten
Sen aften eller i løbet af natten, hvis han melder sig - ammes x 1.
Jeg håber ovenstående er svar nok på dine spørgsmål, fortsat held og lykke - fortsæt endelig den gode gænge :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske