Svar: Min datter og amning

12. maj 2009

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Du skal bestemt ikke undskylde at du sender mig spørgsmål - det er jo netop hele idéen med en brevkasse :o)

Det lyder som om at amning betyder meget både for dig og din datter og som jeg læser dit brev, så ammer du ikke din datter om dagen, men hun får lidt bryst, hvis hun i løbet af natten vågner og er ked af det ... Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvor meget du ammer om natten. Hvis hun ligger i din seng og selv tager brystet, når hun har behov, så får hun ganske givet en hel del mælk fra dig, og det kan være uhensigtsmæssigt i forhold til hendes øvrige indtag af mad. Men hvis hun sover for sig selv og så får en ammetår, når hun vågner af en drøm og hun så derefter sover roligt videre - så lyder det okay.

Du skal ikke have dårlig samvittighed over at amme din datter, du må meget gerne amme hende, det er faktisk godt for jer begge. I Danmark anbefaler vi at man ammer delvist til barnet er ca 12 måneder og herefter stopper, når både mor og barn har det godt med det. WHO anbefaler amning i lang tid - gerne til barnet er 2 år, det har blandt andet betydning for brystkræft - risikoen for brystkræft falder jo længere tid kvinder ammer. For hver 12 måneders amning reduceres risikoen med 4,3%. Den beskyttende effekt ved en lang ammeperiode kan forklare forskellen på hyppigheden af brystkræft i udviklingslande og industrialiserede lande.

Så der er altså ikke noget i vejen for at du ammer din datter, når hun er 15 måneder gammel - det er der rigtig mange kvinder der gør og det er helt okay.

Det du naturligvis skal sikre dig er at mælken ikke tager pladsen op for den egentlige mad og derfor vil jeg lige sende dig en plan for, hvordan en dag kan se ud:

Morgen 7.30: Havregrød, letmælk af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, lidt marmelade, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.

Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, kød, fisk, pasta, kogte grøntsager, vand af kop.

Eftermiddag 15-15.30: En portion tykmælk med frugtmos, ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Aften 18: Famliemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Vand eller letmælk af kop.

Suppleres med en godnatgrød inden sengetid.

Ammes, godnathistorie og ...

Annonce

... puttes til natten ca kl. 20

Nat: Vågner hun af en ond drøm og har behov for en enkelt amning for at sove videre, så er det okay i en periode, men hun bør ikke ammes mere end det ...

I løbet af dagen sover hun 1-2 lure dagligt, ofte ca 2 timer i alt.

Måske er hun blevet ammet lidt ekstra i den periode, hvor hun har været syg og sådan er det. Det har givet jer begge ro og I har fået sovet lidt mere end I ellers ville - og det er også vigtigt at prioritere lidt rolige nætter :o)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Men nu hvor hun er rask og du har fået lidt mod på at trappe amningen helt ned, så er det fint at gøre det - men start i det små ... Først skal du sikre hende indtag af mad og væske i løbet af dagen, søger hun brystet i dagtimerne, må du aflede hende og give hende noget andet at spise og drikke. Bibehold amningen inden sengetid, hvis den fungerer godt for jer og prøv så, når og hvis hun vågner om natten og søger brystet, at holde amningen nede. Hvis kun brystet dur, så giv hende det, men gør det kortvarigt, træk brystvorten ud af munden på hende og sæt noget andet i stedet - vug hende lidt, når hun ligger ved siden af dig i sengen, giv hende en hånd at holde i, sig "sshh" eller lignende beroligende ord. Små kærtegn og ord, som du stille og roligt kan benytte dig at uden at hun får brystet.

Overvej også om hun ikke skal sove på eget værelse eller i egen seng, hvis hun ikke allerede gør det. Så I ikke kommer til at forstyrre hinanden om natten, hun må gerne ligge og tumle omkring, vende sig om, sove på maven osv. Det er helt okay. Vågner hun så, så kan du tage hende over til dig, prøve at lulle hende til ro, uden brystet eller kun med brystet kortvarigt og noget andet sat i stedet og derefter putte hende tilbage ti egen seng igen. Hvis du gerne vil stoppe amning, så er det vigtigt at hun ikke ligger med 'mælkebaren' lige foran sig.

Ønsker du at stoppe amning helt, så bliver det nok ikke uden stor protest, men det kan dog lade sig gøre. Igen er det vigtigt at hun får et alternativ og det kunne meget vel være en kop mælk, en godnathistorie og en puttebamse eller lignende. En eller anden substitut for brystet vil være rigtig godt.

Jeg håber du hermed har fået lidt tanker at arbejde videre med, fortsat held og lykke med hende :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder