Svar: Hvordan slutter vi nat-ammeriet?
4. maj 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Jannie
Det er for det første vigtigt at din datter får mad og væske nok i løbet af dagen og hvordan en dag kan se ud, kan du se i den plan jeg netop har sendt dig i tidligere svar :o)
Men derudover er det også vigtigt at du ved, at det er et helt reelt behov at få mælk om natten, med den alder din datter har. Hun vil derfor naturligt have behov for amning inden putning, igen omkring midnat og igen tidlig morgen. Det er faktisk hensigtsmæssigt at amningerne ligger her, da det giver bedre plads til indtaget af mad i dagtimerne og samtidig ofte også giver en mere rolig søvn :o)
Det er altså amningen midt nat, du skal forsøge at springe over og det vil her være rigtig fint, at du i stedet for at lægge din datter til brystet, prøver at få hende videre i søvnen ved at hjælpe hende med at skifte stilling, få dynen om sig, blive kærtegnet, blive beroliget af dine kærtegn og af din stemme.
Din datter er lige nu i separationsfasen og har derfor brug for at mærke at du er der, hunhar brug for nærheden, den fysiske kontakt og skal naturligt, som du skriver, ikke græde sig i søvn :o) Derfor er det fint at du forsøger at berolige hende og hjælpe hende til både fysisk og mental ro, når hun vågner op - men midt om natten er det altså uden brystet :o)
Evt. kan far tage over midt nat, fordi han ikke forbindes med amning. Det hjælper nogle familier og gør at barnet falder hurtigere til ro ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske