Svar: Hvordan slutter vi nat-ammeriet?

4. maj 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Jannie

Det er for det første vigtigt at din datter får mad og væske nok i løbet af dagen og hvordan en dag kan se ud, kan du se i den plan jeg netop har sendt dig i tidligere svar :o)

Men derudover er det også vigtigt at du ved, at det er et helt reelt behov at få mælk om natten, med den alder din datter har. Hun vil derfor naturligt have behov for amning inden putning, igen omkring midnat og igen tidlig morgen. Det er faktisk hensigtsmæssigt at amningerne ligger her, da det giver bedre plads til indtaget af mad i dagtimerne og samtidig ofte også giver en mere rolig søvn :o)

Det er altså amningen midt nat, du skal forsøge at springe over og det vil her være rigtig fint, at du i stedet for at lægge din datter til brystet, ...

Annonce

... prøver at få hende videre i søvnen ved at hjælpe hende med at skifte stilling, få dynen om sig, blive kærtegnet, blive beroliget af dine kærtegn og af din stemme.

Din datter er lige nu i separationsfasen og har derfor brug for at mærke at du er der, hunhar brug for nærheden, den fysiske kontakt og skal naturligt, som du skriver, ikke græde sig i søvn :o) Derfor er det fint at du forsøger at berolige hende og hjælpe hende til både fysisk og mental ro, når hun vågner op - men midt om natten er det altså uden brystet :o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Evt. kan far tage over midt nat, fordi han ikke forbindes med amning. Det hjælper nogle familier og gør at barnet falder hurtigere til ro ...

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor