Svar: Stop med natamning + sove igennem

4. maj 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mette

Tak for dit brev og velkommen til :o) Jeg kan godt give dig svar på dine spørgsmål ...

De fleste børn på 9 måneder vil have behov for 3 amninger dagligt, omkring 10 måneders alderen nedsættes til 2 amninger dagligt og disse bibeholdes til barnet er ca 1 år.

Man fjerner normalt amningerne om dagen, fordi det giver bedre plads til rigtig mad og det er vigtigt at barnet i denne alder, tilbydes så varieret og sund kost som muligt - mere og mere familiemad, mere rigtig mad. Derfor vil amningerne i 9 måneders alderen mest hensigtsmæssigt ligge inden putning om aftenen, sen aften og tidlig morgen.

Når man i 10 måneders alderen skærer ned til to amninger dagligt, så vil disse amninger ofte ligge inden putning og så enten sen aften eller tidlig morgen. Det er forskelligt, hvad der fungerer bedst. Nogle vælger at amme aften og sen aften, hvorefter barnet sover til næste morgen tidlig og starter dagen med grød. Andre vælger at amme inden putning om aftenen og så først amme igen når barnet vågner af sig selv f.eks. omkring kl. 04, hvorefter barnet fortsat kan starte dagen med grød.

At sove igennem i denne alder svarer ofte til at barnet kan sove måske 7-8 timer uden at få mælk. Man kan altså ikke forvente at barnet kan sove fra kl. 20 til tidlig morgen kl 07 uden at få mælk. Men man kan godt forvente at barnet bliver ammet kl. 20 og igen kl. 23.30 og står op og får grød kl. 7. Eller at barnet bliver ammet kl. 20 og så når det vågner på et tidspunkt i løbet af nat/morgenstund feks. kl 04, så får det mælk igen ...

Behovet for mælk/væske om natten afhænger naturligvis af hvad barnet indtager i løbet af dagen, derfor vil jeg her sende dig en plan for dagen, som den kan se ud for et barn på 9-10 måneder:

Tidlig ...

Annonce

... morgen: Evt. amning, afhænger af hvorvidt der er ammet sen aften ...

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30-10: Frugtmos (jerntilskud), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og friske bær, vand af kop.

Formiddagslur uden amning, sover måske 45 minutter

Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, rester fra aftensmaden, - godt kogte pastaskruer, kogte grøntsager, kartoffelbåde, frikadeller osv. Suppleres evt. med lidt grøntsagsmos, hvis indtaget af mad i stykker ikke er særlig stort, Vand af kop.

Middagslur uden amning, sover måske 1½ time

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, müsli (uden honning, chokolade og hele nødder). ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, friske bær i hånden, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Hun må få det hele og retter med hakket kød og sovs er ofte godt. Det kan være lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, fiskefrikadeller, farsbrød, fiskefilet, laks, pangasiusfilet med tomatsovs og parmesan ... hvad I andre nu spiser. Vand af kop.

Kan suppleres med en frugtgrød med mælk eller en godnatgrød, som indgår som en del af putteritualet.

Ammes og puttes til natten ca kl. 20

Sen aften: Evt. amning - ellers kan hun ammes, når hun vågner af sig selv i løbet af natten/tidlig morgen.

Som du kan se af ovenstående plan, så vil de fleste børn have behov for to lure dagligt i denne alder og vil ofte sove en kort formiddagslur og en lidt længere middagslur. Ofte sover barnet ikke samlet set ikke mere end 2½ time i løbet af dagen, max 3 timer og vil så sove ca 11 timer om natten.

Jeg håber at ovenstående besvarer dine spørgsmål, fortsat held og lykke med hende :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Gulsot nyfødt

Ca. 60% af alle nyfødte får en gullig farve i huden, det kaldes gulsot eller icterus/ikterus. Det opstår ofte, når barnet er 2-3 dage gammelt, og det topper, når barnet er 5 dage.

Gulsot er hos de fleste børn en ufarlig tilstand, som ikke skader barnet, og som ikke kræver behandling. Det opstår, fordi børn fødes med en del ekstra røde blodlegemer. Da barnet lå i livmoderen, var blodlegemerne med til at ilte barnets blod, men efter fødslen har lungerne overtaget denne funktion,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!