Svar: Stop med natamning + sove igennem
4. maj 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og velkommen til :o) Jeg kan godt give dig svar på dine spørgsmål ...
De fleste børn på 9 måneder vil have behov for 3 amninger dagligt, omkring 10 måneders alderen nedsættes til 2 amninger dagligt og disse bibeholdes til barnet er ca 1 år.
Man fjerner normalt amningerne om dagen, fordi det giver bedre plads til rigtig mad og det er vigtigt at barnet i denne alder, tilbydes så varieret og sund kost som muligt - mere og mere familiemad, mere rigtig mad. Derfor vil amningerne i 9 måneders alderen mest hensigtsmæssigt ligge inden putning om aftenen, sen aften og tidlig morgen.
Når man i 10 måneders alderen skærer ned til to amninger dagligt, så vil disse amninger ofte ligge inden putning og så enten sen aften eller tidlig morgen. Det er forskelligt, hvad der fungerer bedst. Nogle vælger at amme aften og sen aften, hvorefter barnet sover til næste morgen tidlig og starter dagen med grød. Andre vælger at amme inden putning om aftenen og så først amme igen når barnet vågner af sig selv f.eks. omkring kl. 04, hvorefter barnet fortsat kan starte dagen med grød.
At sove igennem i denne alder svarer ofte til at barnet kan sove måske 7-8 timer uden at få mælk. Man kan altså ikke forvente at barnet kan sove fra kl. 20 til tidlig morgen kl 07 uden at få mælk. Men man kan godt forvente at barnet bliver ammet kl. 20 og igen kl. 23.30 og står op og får grød kl. 7. Eller at barnet bliver ammet kl. 20 og så når det vågner på et tidspunkt i løbet af nat/morgenstund feks. kl 04, så får det mælk igen ...
Behovet for mælk/væske om natten afhænger naturligvis af hvad barnet indtager i løbet af dagen, derfor vil jeg her sende dig en plan for dagen, som den kan se ud for et barn på 9-10 måneder:
Tidlig morgen: Evt. amning, afhænger af hvorvidt der er ammet sen aften ...
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Frugtmos (jerntilskud), ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og friske bær, vand af kop.
Formiddagslur uden amning, sover måske 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, rester fra aftensmaden, - godt kogte pastaskruer, kogte grøntsager, kartoffelbåde, frikadeller osv. Suppleres evt. med lidt grøntsagsmos, hvis indtaget af mad i stykker ikke er særlig stort, Vand af kop.
Middagslur uden amning, sover måske 1½ time
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, müsli (uden honning, chokolade og hele nødder). ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, friske bær i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Hun må få det hele og retter med hakket kød og sovs er ofte godt. Det kan være lasagne, pasta med kødsovs, boller i karry, fiskefrikadeller, farsbrød, fiskefilet, laks, pangasiusfilet med tomatsovs og parmesan ... hvad I andre nu spiser. Vand af kop.
Kan suppleres med en frugtgrød med mælk eller en godnatgrød, som indgår som en del af putteritualet.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften: Evt. amning - ellers kan hun ammes, når hun vågner af sig selv i løbet af natten/tidlig morgen.
Som du kan se af ovenstående plan, så vil de fleste børn have behov for to lure dagligt i denne alder og vil ofte sove en kort formiddagslur og en lidt længere middagslur. Ofte sover barnet ikke samlet set ikke mere end 2½ time i løbet af dagen, max 3 timer og vil så sove ca 11 timer om natten.
Jeg håber at ovenstående besvarer dine spørgsmål, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske