Brev:
Stop med natamning + sove igennem
4. maj 2009
Alder:
9 mdr.
Stop med natamning + sove igennem
Hej Helen,
Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.
Vores datter er 9½ måned, og vi føler, at det er ved at være tid til, at hun ikke længere skal ammes om natten - og i den forbindelse håber vi jo selvfølgelig også, at hun vil begynde at sove igennem om natten.
Først en masse information, som jeg tror er en forudsætning for at kunne vejlede:
På nuværende tidspunkt bliver hun ammet, inden hun skal i seng (ved 20-20.30-tiden). Herefter bliver hun ammet i løbet af natten, når hun vågner, og det ikke virker at lade hende ligge lidt eller give hende sutten.
Antallet af amninger er sædvanligvis 2 gange - 1. gang på et tidspunkt mellem 23 og 1, 2. gang på et tidspunkt mellem 2 og 5 - men hvis amningerne ligger tidligt på aftenen og natten, så kan det sagtens komme op på 3 gange. Hun står op igen ved 5.30-6.30 - dog oftest ved 6-tiden - og her får hun morgenmad.
Hun er oppe på 5 måltider i dagtimerne excl. amninger - dvs. 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider, som ligger mellem frokost (ca. kl. 12) og aftensmad (ca. kl. 19) - hun spiser rimelig fornuftigt. Herudover bliver hun ammet før formiddagshvil og eftermiddagshvil (sigter efter 1 lur om eftermiddagen, men det bliver til tider 2). Hun er ikke specielt god til at drikke af kop - hun skubber for det meste hurtigt glasset væk.
Hun har endnu ingen tænder, og hun sover stadig sammen med os på vores soveværelse.
Nu til mine spørgsmål:
1) Når man snakker om at sove igennem om natten for små børn - er det så hele natten eller et mindre antal timer??
2) Når jeg skal holde op med at amme om natten, skal jeg så helt holde op med at amme i al den tid, hun ligger i sin seng - fra ca. 20-6 - eller er der nogle amninger, som vi stadig bør holde fast i?? Har bl.a. hørt begrebet "morgenamning"...
3) Hvor langt tid er det normalt, at børn sover, når de er på hendes alder - både i løbet af dagen og om natten??
Jeg håber, at du kan finde hoved og hale i mine spørgsmål - og at du kan give et svar.
Med venlig hilsen
Mette