Stop med natamning + sove igennem

4. maj 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Stop med natamning + sove igennem

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

Vores datter er 9½ måned, og vi føler, at det er ved at være tid til, at hun ikke længere skal ammes om natten - og i den forbindelse håber vi jo selvfølgelig også, at hun vil begynde at sove igennem om natten.

Først en masse information, som jeg tror er en forudsætning for at kunne vejlede:

På nuværende tidspunkt bliver hun ammet, inden hun skal i seng (ved 20-20.30-tiden). Herefter bliver hun ammet i løbet af natten, når hun vågner, og det ikke virker at lade hende ligge lidt eller give hende sutten.
Antallet af amninger er sædvanligvis 2 gange - 1. gang på et tidspunkt mellem 23 og 1, 2. gang på et tidspunkt mellem 2 og 5 - men hvis amningerne ligger tidligt på aftenen og natten, så kan det sagtens komme op på 3 gange. Hun står op igen ved 5.30-6.30 - dog oftest ved 6-tiden - og her får hun morgenmad.

Hun er oppe på 5 måltider i dagtimerne excl. ...

Annonce

... amninger - dvs. 3 hovedmåltider og 2 mellemmåltider, som ligger mellem frokost (ca. kl. 12) og aftensmad (ca. kl. 19) - hun spiser rimelig fornuftigt. Herudover bliver hun ammet før formiddagshvil og eftermiddagshvil (sigter efter 1 lur om eftermiddagen, men det bliver til tider 2). Hun er ikke specielt god til at drikke af kop - hun skubber for det meste hurtigt glasset væk.

Hun har endnu ingen tænder, og hun sover stadig sammen med os på vores soveværelse.

Nu til mine spørgsmål:

1) Når man snakker om at sove igennem om natten for små børn - er det så hele natten eller et mindre antal timer??

2) Når jeg skal holde op med at amme om natten, skal jeg så helt holde op med at amme i al den tid, hun ligger i sin seng - fra ca. 20-6 - eller er der nogle amninger, som vi stadig bør holde fast i?? Har bl.a. hørt begrebet "morgenamning"...

3) Hvor langt tid er det normalt, at børn sover, når de er på hendes alder - både i løbet af dagen og om natten??

Jeg håber, at du kan finde hoved og hale i mine spørgsmål - og at du kan give et svar.

Med venlig hilsen
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Mange tak for dine mange meget gode og brugbare råd. Jeg er glad for at man kan skrive til dig. Ingen som jeg har mødt har så mange gode konkrete råd som du har og samtidig kan man altid mærke at det er med et stort hjerte. Tak! Persi