Svar: Natlige amninger - væske og mælkebehov
4. maj 2009
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Jeg anbefaler normalt at man bibeholder 2 amninger dagligt til barnet er omkring 1 år, ikke kun på grund af behovet for mælk, men også på grund af væskebehovet. Det er nemlig som I skriver, svært at få børn til at drikke helt nok af en kop og derfor er amning/flaske fortsat vigtigt frem mod 1 års alderen.
Da du samtidig fortæller at jeres datter har tendens til at drikke lidt i løbet af dagen og at du oplever hende med lidt sorte rande under øjnene og du er bange for at hun måske mangler væske ja så synes jeg at tvivlen bør komme hende til gode og hun bør blive ammet to gange dagligt.
Derudover bør hun få mælk af kop og mælk i maden, samt kan få lidt yoghurt, tykmælk eller lignende, ligesom også sovs, ost osv. er med til at give hende lidt kalk.
Planen jeg har sendt jer tidligere holder stadig væk, bortset fra at hun nu kan få mælk af kop til maden morgen og aften. En opdateret plan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, sødmælk eller mme af kop. Grøden laves også med mælk.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, Vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Rugbrød gerne med fiskepålæg, som sildepostej, rognguf, makrel eller lignende, tilbehør af kogte grøntsager, ærter, majs, gulerod, godt kogte pastaskruer, kartoffelbåde, små stykker frikadelle (kød/fiskedelle)osv. Kan fortsat også supplere med mos, hvis I ikke synes hun spiser nok af mad i stykker. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, lidt tykmælk eller neutral yoghurt med frugtmos, revne æbler, banan, rugbrødsdrys eller hvad du nu synes. Vand af kop
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Kan spise almindelige børnevenlige retter som spaghetti/pasta med kødsovs, lasagne, frikadeller, fiskefiletter, boller i karry, laks med pesto, pangasiusfileter med tomat og parmesan, farsbrød, kartoffelmos og millionbøf osv. Sødmælk af kop.
Suppleres med en godnatgrød, igen lavet med mælk, så hun er fyldt godt op inden natten.
Ammes og puttes til natten 19.30 i egen seng
Sen aften 23: Ammes og sover uden mælk til næste morgen tidlig. Sover i egen seng.
Jeg håber at ovenstående giver dig idé om hendes behov og hvordan hendes mælk- og væskeindtag dækkes bedst muligt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske