Brev:
Mavekneb - 2 mdr.
4. maj 2009
Alder:
2 mdr.
Mavekneb - 2 mdr.
Kære Helen
Tak for dit lange og fyldestgørende svar.
Jeg har dog lige nogle få spørgsmål til dit svar:
Du skriver, at vi skal forsøge at tilsætte laktuloce til hans mælk. Vi har allerede forsøgt 2,5 uge, og det havde ingen effekt. Han havde i den periode en hel uge mellem afføringerne på trods af laktulocen. Han fik 2,5 ml i mælken 2 gange dagligt. Han vejede på det tidspunkt 4600 g. Jeg er selvfølgelig villig til at prøve igen, hvis det kan have effekt, men tænker, om der findes et alternativ til laktulocen? Jeg har hørt om noget kaldet movicol, men at det ikke anbefales til spædbørn under ½ år? Kunne det evt. hjælpe at tilsætte mælkesyrebakterier til mælken istedet?
Hans mavekneb er nu tiltaget yderligere, og er ikke kun ifm måltiderne, det kommer flere gange i døgnet, og selv når han sover om natten/morgenen. Det er desværre den måde han vågner op på nu. Han havde dog afføring i fredags, og det virkede som om, at han fik det kortvarigt bedre resten af fredagen og hele lørdagen. Jeg går derfor ud fra, at det ikke har hjulpet at skifte erstatning (hvilket nu er en uge siden, og han har haft den ene afføring i mellemtiden).
Jeg tror jeg vil følge dit råd og prøve med nan h.a. Ja egentligt burde han fortsætte med Profylac, da min mand har allergi over for formaldehyd. Jeg er bare bange for at gå tilbage til en erstatning, som jeg ved, giver ham forstoppelse. Er han i risiko for at udvikle samme form for allergi eller "bare" allergi i almindelighed. Min mands hænder er nemlig begyndt at slå meget slemt ud, efter vi fik vores søn, og vi tror, at der måske er formaldehyd i enten bleerne eller engangskludene. Og dem er vores søn jo i skarp kontakt med døgnet rundt. Vi overvejer at overgå til økologiske stofbleer istedet, men der er meget vask forbundet med det.
Er der forskel på Profylac og Nytramigen i forhold til træg mave?
Kan maveknebene skyldes, at han får både erstatning og min modermælk - at vi blander? Jeg overvejer også at stoppe udmalkningen nu, men er også nervøs for at give udelukkende mme, når det nu giver ham problemer.
Det skal lige nævnes, at vi går hos en kranio sakral terapeut med vores søn, og jeg er derfor sikker på, at det ikke er ondt i ryg eller nerver i klemme. I dag skal vi til zoneterapi, for at prøve det også. Så håber jeg, det kan gøre en forskel.
Jeg vil også lige slå et slag for BornFree - jeg bruger allerede de sutteflasker, og de gjorde en tydelig forskel ift luft i hans mave. Han slugte meget luft under amning, fordi han ikke ville tage fat og græd. Efter vi begyndte at give flaske, har luft ikke været et problem. Vi går meget op i, kun at bruge produkter som er fri for hormonforstyrrende og kræftfremkaldende stoffer.
På forhånd tak
Med venlig hilsen
søn til Matti