Brev:
Natlige amninger - væske og mælkebehov
4. maj 2009
Alder:
10 mdr.
Natlige amninger - væske og mælkebehov
Hej Helen
Tak for dit sidste gode svar. Vores datter spiser nu rigtigt godt. Vi lader hende spise selv med fingrene og gaffel (selvfølgelig ikke grød o.l.), og det er hun blevet rigtigt dygtig til. Hun spiser alt, også selv om hun kun har to tænder :o).
Vi fjernede for et par uger siden den tredjesidste amning kl. 4-5 stykker om morgenen, og det gik fint. I forgårs skulle hun så passes af sin far og farmor om aftenen og derfor have flaske før sengetid og kl. 23. Det ville hun bare ikke og var sur og ked. Det betød, at hun faktisk ikke fik noget at spise fra aftensmaden til kl. syv næste morgen. Derfor tænkte vi i går, at så kan hun jo åbenbart godt undvære, og så kan vi fjerne amningen kl. 23. Så i går fik hun (godt nok fra begge bryster, så det er en del) kl. 19 og har så sovet fra 19.30 til 6 med én opvågning for at få sutten. Det er noget meget nyt her :o).
Meeeen så bliver man jo lidt i tvivl... Er det nok med kun én amning i døgnet nu? Hun er 10 mdr. minus fem dage.
Vi er nemlig også lidt i tvivl om hendes væske- og mælkeindtag. Jeg læste et brev herinde om, at de skulle have godt en liter væske i den alder, og det får hun langt fra. Vi tilbyder hende vand til måltiderne og er også begyndt at gøre det imellem, men hun når slet ikke op på det. Sødmælk gider hun ikke drikke, MME en sjælden gang. Vi giver hende MME i grøden om morgenen, og så spiser hun ost/flødeost til frokost - er det nok mælk? Hun får ikke længere grød til eftermiddagsmad, men en rugbolle med flødeost, som hun elsker, så der er røget lidt MME væk også.
For en måneds tid siden begyndte hun at få sorte rander under øjnene, og det har hun egentlig hele tiden nu. Jeg spekulerer på, om det er fordi hun ikke får nok væske. Hun ser ikke så struttende sund ud, men hun er frisk og glad og altid i bevægelse.
Hvorfor bliver det altid langt, selv om man har sat sig for at gøre det kort? :o)
Glæder mig til at læse dit svar.
Mange hilsner