Natlige amninger - væske og mælkebehov

4. maj 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Natlige amninger - væske og mælkebehov

Hej Helen

Tak for dit sidste gode svar. Vores datter spiser nu rigtigt godt. Vi lader hende spise selv med fingrene og gaffel (selvfølgelig ikke grød o.l.), og det er hun blevet rigtigt dygtig til. Hun spiser alt, også selv om hun kun har to tænder :o).

Vi fjernede for et par uger siden den tredjesidste amning kl. 4-5 stykker om morgenen, og det gik fint. I forgårs skulle hun så passes af sin far og farmor om aftenen og derfor have flaske før sengetid og kl. 23. Det ville hun bare ikke og var sur og ked. Det betød, at hun faktisk ikke fik noget at spise fra aftensmaden til kl. syv næste morgen. Derfor tænkte vi i går, at så kan hun jo åbenbart godt undvære, og så kan vi fjerne amningen kl. 23. Så i går fik hun (godt nok fra begge bryster, så det er en del) kl. 19 og har så sovet fra 19.30 til 6 med én opvågning for at få sutten. Det er noget meget nyt her :o).

Meeeen så bliver man jo lidt i tvivl... Er det nok med kun én amning i døgnet nu? Hun er 10 ...

Annonce

... mdr. minus fem dage.

Vi er nemlig også lidt i tvivl om hendes væske- og mælkeindtag. Jeg læste et brev herinde om, at de skulle have godt en liter væske i den alder, og det får hun langt fra. Vi tilbyder hende vand til måltiderne og er også begyndt at gøre det imellem, men hun når slet ikke op på det. Sødmælk gider hun ikke drikke, MME en sjælden gang. Vi giver hende MME i grøden om morgenen, og så spiser hun ost/flødeost til frokost - er det nok mælk? Hun får ikke længere grød til eftermiddagsmad, men en rugbolle med flødeost, som hun elsker, så der er røget lidt MME væk også.

For en måneds tid siden begyndte hun at få sorte rander under øjnene, og det har hun egentlig hele tiden nu. Jeg spekulerer på, om det er fordi hun ikke får nok væske. Hun ser ikke så struttende sund ud, men hun er frisk og glad og altid i bevægelse.

Hvorfor bliver det altid langt, selv om man har sat sig for at gøre det kort? :o)

Glæder mig til at læse dit svar.

Mange hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor