Svar: Introduktion af sut
3. maj 2009
Alder:
0 mdr.
Kære mor til 2 guldklumper
Har lillebror ikke fået sut på børneafdelingen - de fleste børn der bliver født før tid, får automatisk en sut?
Ellers anbefales det jo at vente et par uger, måske 3 uger indtil man har fornemmelsen af at amningen fungerer. Så hvordan oplever du at amningen er? Spiser han godt, har han godt fat, synker han højlydt, dier han effektivt osv. så kan han måske godt finde ud af det med både bryst og sut. Men oplever du at det er svært at følge med hans behov for mælk, oplever du, at han har svært ved at die effektivt og godt ved brystet osv. så synes jeg du skal vente lidt med at introducere sutten.
De store flade vorter kan naturligvis godt spille ind. Det kan være svært for ham at få fat, fordi han er så lille som han stadig er. Når han vokser og bliver lidt større så får han også flere kræfter og vil bedre kunne holde sig fast.
Undersøgelser viser, at børn der får sut i gennemsnit dier en gang mindre i døgnet ved brystet end børn der ikke bruger sut. Det er naturligvis helt fint og dejligt, hvis man har et barn som dier mere eller mindre hver 2 time, tager rigtig godt på og tydeligt har et stort suttebehov. Men hvis der er tale om et barn, som har svært ved at holde sin vægt, som dier 5-6 gange i døgnet - ja så skal man være forsigtig med brug af sut.
Jeg håber at ovenstående giver dig lidt pejling i retning af om han skal have sutten allerede nu eller om du skal vente lidt.
Under alle omstændigheder så skal en sut bruges rigtigt. Det betyder at man skal være sikker på at tilbyde den, når barnet er fyldt rigtig godt op med mad. Sutten skal bruges som afslutning efter et måltid, der hvor barnet har behov for lige at sutte lidt for at falde til ro, for at falde i søvn. En sut må ikke bruges til at holde barnet hen. Det er f.eks. uhensigtsmæssigt at give sutten der ,hvor barnet vågner af en lur, er ked af det og er nødt til at blive skiftet inden barnet bliver lagt til brystet - at give barnet en sut i munden på puslebordet her, kan gøre at barnet bruger for mange kræver på at sutte på sutten uden at få noget ud af det, og derfor ikke har kræfter til at spise effektivt og længe nok ved brystet efterfølgende. Så en sut må ikke bruges til at holde barnet hen med ... :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske