Svar: Introduktion af sut

3. maj 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor til 2 guldklumper

Har lillebror ikke fået sut på børneafdelingen - de fleste børn der bliver født før tid, får automatisk en sut?

Ellers anbefales det jo at vente et par uger, måske 3 uger indtil man har fornemmelsen af at amningen fungerer. Så hvordan oplever du at amningen er? Spiser han godt, har han godt fat, synker han højlydt, dier han effektivt osv. så kan han måske godt finde ud af det med både bryst og sut. Men oplever du at det er svært at følge med hans behov for mælk, oplever du, at han har svært ved at die effektivt og godt ved brystet osv. så synes jeg du skal vente lidt med at introducere sutten.

De store flade vorter kan naturligvis godt spille ind. Det kan være svært for ham at få fat, fordi han er så lille som han stadig er. Når han vokser og bliver lidt større så får han også flere kræfter og vil bedre kunne holde sig fast.

Undersøgelser viser, at børn der får sut i gennemsnit dier en gang mindre i døgnet ved brystet end børn der ikke bruger sut. Det er naturligvis helt fint og dejligt, hvis man har et barn som dier mere eller mindre hver 2 time, tager rigtig godt på og tydeligt har et stort ...

Annonce

... suttebehov. Men hvis der er tale om et barn, som har svært ved at holde sin vægt, som dier 5-6 gange i døgnet - ja så skal man være forsigtig med brug af sut.

Jeg håber at ovenstående giver dig lidt pejling i retning af om han skal have sutten allerede nu eller om du skal vente lidt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Under alle omstændigheder så skal en sut bruges rigtigt. Det betyder at man skal være sikker på at tilbyde den, når barnet er fyldt rigtig godt op med mad. Sutten skal bruges som afslutning efter et måltid, der hvor barnet har behov for lige at sutte lidt for at falde til ro, for at falde i søvn. En sut må ikke bruges til at holde barnet hen. Det er f.eks. uhensigtsmæssigt at give sutten der ,hvor barnet vågner af en lur, er ked af det og er nødt til at blive skiftet inden barnet bliver lagt til brystet - at give barnet en sut i munden på puslebordet her, kan gøre at barnet bruger for mange kræver på at sutte på sutten uden at få noget ud af det, og derfor ikke har kræfter til at spise effektivt og længe nok ved brystet efterfølgende. Så en sut må ikke bruges til at holde barnet hen med ... :o)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor