Svar: Nedtrapning af amning - 8 mdr.

27. april 2009

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære A/M

Det lyder rigtig fint at stoppe med amning inden formiddagslur og i stedet her erstatte med lidt frugt, ½ bolle med smør, lidt ost osv.

Om eftermiddagen vil amningen stille og roligt kunne blive erstattet af en portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, müsli og lignende. Omkring 9 måneders alderen kan komælk og komælksprodukter udgøre en større del af din datters indtag og det kan være fint at erstatte amningen her med et mælkeprodukt. Derudover kan hun igen få ½ bolle, lidt frugt, bær osv. noget som giver lidt mæthed uden at ligge tungt i maven, så der fortsat er plads til aftensmaden et par timer senere :o)

Det er således ofte amninger aften, sen aften og tidlig morgen der bibeholdes og omkring 10 måneders alderen vil to amninger dagligt være meget normalt og vil ved siden af en i øvrigt varieret kost dække barnets behov ...

Når man i 10 måneders ...

Annonce

... alderen trapper ned til 2 gange dagligt, så er det forskelligt hvad der fungerer bedst. For nogle fungerer det rigtig godt at amme aften og sen aften, hvorefter barnet står op om morgenen og starter dagen med grød. For andre fungerer det bedre at amme aften og så lade barnet melde sig selv en gang i løbet af natte/tidlig morgen, som hos jer omkring kl. 04, hvorefter barnet så sover til morgenstunden og står op og får grød.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det du skal vurdere er derfor hvorvidt det passer ind hos jer, at du ammer din datter om aftenen, når hun bliver puttet og så tager hende op igen sen aften inden du selv går i seng - i håb om at hun så kan klare sig uden mælk til næste morgen tidlig. Eller om det fungerer bedst, hvis du ammer hende inden putning og så lader hende melde sig selv og blive ammet midt nat kl. 04 ligesom nu ...

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder