Svar: Nedtrapning af amning - 8 mdr.
27. april 2009
Alder:
8 mdr.
Kære A/M
Det lyder rigtig fint at stoppe med amning inden formiddagslur og i stedet her erstatte med lidt frugt, ½ bolle med smør, lidt ost osv.
Om eftermiddagen vil amningen stille og roligt kunne blive erstattet af en portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys, müsli og lignende. Omkring 9 måneders alderen kan komælk og komælksprodukter udgøre en større del af din datters indtag og det kan være fint at erstatte amningen her med et mælkeprodukt. Derudover kan hun igen få ½ bolle, lidt frugt, bær osv. noget som giver lidt mæthed uden at ligge tungt i maven, så der fortsat er plads til aftensmaden et par timer senere :o)
Det er således ofte amninger aften, sen aften og tidlig morgen der bibeholdes og omkring 10 måneders alderen vil to amninger dagligt være meget normalt og vil ved siden af en i øvrigt varieret kost dække barnets behov ...
Når man i 10 måneders alderen trapper ned til 2 gange dagligt, så er det forskelligt hvad der fungerer bedst. For nogle fungerer det rigtig godt at amme aften og sen aften, hvorefter barnet står op om morgenen og starter dagen med grød. For andre fungerer det bedre at amme aften og så lade barnet melde sig selv en gang i løbet af natte/tidlig morgen, som hos jer omkring kl. 04, hvorefter barnet så sover til morgenstunden og står op og får grød.
Det du skal vurdere er derfor hvorvidt det passer ind hos jer, at du ammer din datter om aftenen, når hun bliver puttet og så tager hende op igen sen aften inden du selv går i seng - i håb om at hun så kan klare sig uden mælk til næste morgen tidlig. Eller om det fungerer bedst, hvis du ammer hende inden putning og så lader hende melde sig selv og blive ammet midt nat kl. 04 ligesom nu ...
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske