Svar: Ammenedtrapning - sker det af sig selv?
27. april 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Marianne
Du ammer fortsat rigtig meget og det er super dejligt, hvis I har det godt med det begge to :o) Personligt synes jeg det ville være synd at trappe amningen ned og erstatte ekstra med flaske, da det lyder som om at du har masser af mælk. Og det at din dreng tilsyneladende fint tager imod begge dele er jo en stor fordel, hvis han på et tidspunkt skal passes af andre ...
Mælkemængden vil normalt indstille sig på barnets behov, det gælder både når man lægger hyppigere til for at øge mælkemængden og hvis man lægger mindre hyppigt til for at mindske mælkemængden. I takt med at barnet begynder at spise mere og mere skemad, så vil indtaget af mælk efterfølgende dale. Det er således fint, at du lige nu tilbyder brystet efter din dreng har fået grød, men netop i takt med at han spiser større og større mængder grød så vil han die kortere og kortere ved brystet og mælkemængden vil dermed nedsættes. Når han tilsidst begynder at afvise brystet helt fordi han er fuldstændig mæt af grød og mos, så vil kroppen naturligt have indstillet sig på dette, fordi mælkemængden i forvejen er trappet roligt ned ...
MEN når det er sagt, så er det naturligvis også vigtigt at man i starten holder mængden af skemad nede, så barnet ikke for hurtigt trapper ud af amningen og dermed pludselig afviser brystet helt. Hvis brystet er fyldt med mælk og barnet ikke kommer til brystet så er der naturligvis risiko for at få en brystbetændelse eller problemer med tilstoppede mælkegange og det gør ondt.
Når du oplever stor lækage fra brystet om aftenen/natten, så skyldes det at du her er begyndt at erstatte amningen med vælling. Du springer således en amning over og det på det tidspunkt, hvor du naturligt producerer ekstra mælk. Både fordi prolaktinniveauet er højt om natten, men også fordi det at du sover, slapper af osv. får mælken til at løbe lettere - og så fordi der går rigtig mange timer fra kl. 19.30 til 05. Det reagerer din krop på, det er lang tid og mælken produceres og skal ud ...
Er du sikker på at du behøver give vælling kl. 22-23 - kunne du ikke bare amme ham der? Det lyder jo som om at han fint kunne blive dækket, blive mæt og få sit behov for mælk fra dig - vællingen behøver han ganske givet ikke ... Hvis du ønsker at holde fast i vælling, så kan du naturligvis gøre det, men det betyder så også at din krop reagerer.
Du kan evt. sove med en lidt stram t-shirt og en stofble om brysterne, eller en god ammebh, som ikke snærer men som samtidig sidder lidt tæt. Det kan gøre at mælkemængden mindskes lidt. Men det er vigtigt at der ikke er bøjle eller stramme snore i bh'en, da det vil kunne presse ind på brystet og også være årsag til brystbetændelse. Så er det trods alt bedre at lade den overskydende mælk løbe ud ...
På sigt vil din mælkedannelse blive mindre - jo mere flaske, jo mere skemad osv. du giver, jo mindre vil din dreng komme til brystet og jo mindre mælk vil du producere.
Sørg for at holde dig varm, pas på ikke at få træk på fødderne og omkring dine ben, - det er vigtigt i forhold til det gode vejr vi har lige nu. At gå på bare tæer, sidde ude og grille osv. er ikke så smart, kulden kan gå direkte i barmen og du mærker det sikkert hurtigt - det gør også ondt.
Man kan naturligvis også overveje om man vil begynde at malke ud med en brystpumpe. Men man skal tænke sig om, hvis man ikke ønsker at medvirke til produktion af mere mælk. Hvis det er et spørgsmål om at fjerne spændingen i brystet, så det ikke gør ondt, så er det kun spændingen man skal fjerne, det er vigtigt ikke at udmalke for at stimulere til yderligere mælkedannelse - men i princippet, så er det jo altid bedst at lade barnet klare det, hvis barnet kan :o)
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske