Svar: Slut med amning?

23. april 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Signe

Det er rigtigt at nogle kvinder kan nøjes med at amme aften og nat og så giver flaske i løbet af dagen - der er dog igen garanti for at man kan gøre sådan, så det kan jeg ikke love dig ...

Det er sådan, at jo hyppigere man ammer, jo mere mælk producerer man, jo mindre man ammer, jo mindre mælk. Kroppen indstiller sig efter det barnet viser behov for og det betyder at jo mere flaske man giver, jo mindre mælk vil din krop producere fordi den tror din dreng ikke har behov.

Det er også sådan, at jo mindre mælk man har, jo mere skal barnet arbejde for at få mælken ud, jo mere mælk der er, jo lettere flyder det til barnet. Der er stor forskel på at spise fra bryst og fra flaske, - det er betydeligt lettere at spise af flaske og hvis mælkemængden i brystet er nedsat, så foretrækker barnet meget let flasken. Der er derfor altid en risiko for at barnet vil vælge flaske frem for brystet, hvis man gør begge dele.

Du fortæller at din dreng spiser ca 1½ dl. hver gang. Det er en fin stor portion og det kan godt være derfor han afviser brystet. Du kan derfor overveje om du skulle nøjes med at give ham 1 dl. grød/mos og følge efter med brystet, fordi der netop er bedre plads i maven til mælken. Det er også med til at holde hans mave god igang.

De fleste børn vil naturligt i 6 måneders alderen fortsat have behov for brystet inden de skal sove. Når barnet bliver 7 måneder begynder man dog at kunne skære behovet for bryst lidt ned, så man i stedet for at amme 6 gange dagligt stille og roligt kommer ned på at amme /give flaske måske 4 gange dagligt. Det vil her ofte netop være mælken inden formiddagsluren som svinder først, så måske er det 'bare' der din dreng er lige nu. Det vil ofte også være sådan, at barnet sover 45 minutter om formiddagen og at denne lur netop er en kort lur, hvor barnet til middagsluren sover et længere stræk - og på den måde begynder mange børn ofte at kunne nøjes med kun to lure dagligt. Det er således ikke sikkert, at din dreng behøver sove 1½ time om formiddagen.

En plan for dagen ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud, hvis der ikke gives mindst 400ml mme dagligt), frisk blød frugt i hånden at sutte på - appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende, vand af kop.

Evt. amning og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes ristede rugbrødbjælker, agurk eller lignende at sidde med og gnaske i selv, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet afhænger naturligvis af hvor lang en formiddagslur han har taget.

Eftermiddag 15.30-16: Ammes, tilbydes også lidt frugtmos og frisk frugt i hånden som om formiddagen.

Powernappen begynder at kunne blive sprunget over

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og tilbydes igen brødskorper, agurk eller lignende at gnaske i, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19.30-20. Igen afhænger tidspunktet af hvorvidt han har sovet powernap sen eftermiddag.

Sen aften 23-24: Ammes mere eller mindre i søvne og sover ...

Annonce

... videre.

Mælk midt nat begynder at kunne blive sprunget over.

Som du kan se indgår der fortsat mange amninger i løbet af dagen og jo mere skemad, jo mindre plads til mælk. Skemaden og også mad i hånden er dog vigtigt, men der er fortsat tale om små mængder ellers bliver det for meget og tager netop pladsen op for mælken ...

Du kan naturligvis tilbydes flaske der hvor jeg har skrevet amning, det står dig frit for. Men du skal så huske på, at jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du selv producere og jo større risiko for at han fravælger brystet.

Hvis du gerne vil have ham til at amme mere end han gør, så er du derfor nødt til at lægge ham hyppigere til og således også holde indtaget af skemad lidt nede, så der er plads til mælk i maven ... Modsat, siger han selv fra overfor brystet f.eks. om formiddagen, så må du også tro på at han ikke har behov og så i stedet sørge for at amme ham godt inden han skal have sin middagslur :o)

Med hensyn til mad og variation, så må han spise stort set alt nu og det vil være rigtig godt med langt mere varieret grøntsagsmos og også kød og fisk. Han kan få grøntsagsmos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Netop rodfrugterne er ofte en god idé og er med til at holde maven igang.

Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må han gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden. Du skal stadig mose eller blende maden til en konsistens som passer ham, kødet/fisken skal være med til at give lidt struktur i maden og så skal han sidde med ved bordet og opleve at spise sammen med jer.

Du skal give ham mos som smager af noget, mos som tager udgangspunkt i den mad som I andre spiser, giv ham gerne lidt sovs på grøntsagsmosen. De gammeldagsretter er ofte rigtigt gode og han må få næsten alt.

Det er fint med noget at tygge på, øve sig mundmotorisk på, men ha ham under opsyn, lad ham ikke sidde alene. Da han har tænder, så pas på hvad du giver ham - det kan hurtigt knække over og sætte sig fast i halsen. Sådan noget som æblestykker knækker f.eks. meget let, så giv i stedet appelsinbåde at sutte på .. :o)

Agurk hjælper på ømme gummer, men igen skal du naturligvis holde øje med at han ikke får bidt et stort stykke af.

Med hensyn til hans højre arm, så burde han bruge begge sine arme ligeligt og der burde ikke være mere modstand i den ene arm, i forhold til den anden. Da du har oplevet forskel på hans arme længe, så synes jeg bestemt at det skal vurderes af en læge. Det lyder som noget der skal tjekkes.

Fortsat held og lykke med ham, rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.