Brev:
Slut med amning?
23. april 2009
Alder:
6 mdr.
Slut med amning?
Kære Helen
Min dreng er lige blevet 6 måneder og det går rigtigt godt.
Efter dit gode råd, holder jeg ham vågen om morgenen, så han ikke bliver lagt til lur før 9-9.30, men det betyder også at han er megatræt og dermed for træt til at få bryst. Så vågnede han ofte efter 45 min. Da jeg en enkelt gang gav ham en flaske og puttede ham igen, hvorefter han sov videre, tænkte jeg at det simpelthen var fordi han mangler det mælk inden han sover. Flasken ville han godt tage inden han skulle sove og nu sov han pludselig 1½ time ad gangen. Fedt, tænker jeg, indtil han nu helt afviser brystet.
Jeg ammer ham stadig om aftenen, som en del af putteritualet og vil rigtig gerne amme ham om natten/tidlig morgen, men her brokker han sig også tit. Løbet er vel kørt, når han nu elsker de flasker så meget? Samtidig elsker moren jo også de lange lure :-) Jeg har bare hørt om nogen, der kan nøjes med at amme om natten og så give flasker om dagen.
Han er rigtig god til at spise fast føde, men jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg kommer videre nu. Han får havregrød om morgenen, blendet kartoffel-broccoli-gulerodsmos frokost og aften. Han spiser ca.1½ dl ved hvert måltid. Skal han have mere? Skal det være grovere? Er det nu han skal have proteiner og i så fald hvor meget?
Han har to tænder i undermunden, må jeg give ham lidt at tygge i?
Og så en sidste ting: han bevæger sin højre arm, men han bruger den ikke, allerhøjest til at skubbe ting over til den venstre, så han kan gribe fat. Det er ligesom om han ikke finde ud af at gribe med den hånd. Samtidig er der meget modstand på den side, når jeg forsøger at rette armen ud. Jeg spurgte sundhedsplejersken, da han var 2½ måneder og hun sagde det var normalt, men nu er han 6 måneder. Er det stadig normalt?
Med venlig hilsen
Signe