Brev:
Gider ikke amning mere
23. april 2009
Alder:
6 mdr.
Gider ikke amning mere
Kære Helen
Jeg har nu læst en god del af breve og prøvet alt hvad jeg syntes der kunne passe på vores situation, men nu bliver jeg altså nødt til at skrive og høre om der er andet jeg kan gøre.
Min dejlige søn er lidt over 6 mdr. Jeg havde store problemer med amning i starten, men kæmpede og han er blevet fuldt ammet siden han var 2 uger. Han har i gns. taget ca 150-175 g på om ugen siden han blev født. Han har sovet fint om natten (3-4 timer i træk, så ammes), men har altid sovet ustabilt om dagen (oftest 1/2 time ad gangen, så skulle han hjælpes til at sove videre, og kunne så sove op til 1,5-2 timer i alt). Nu har jeg med hjælp fra dine råd fundet rytmer og dagene er rigtig gode.
Vi startede med skemad da han var lidt over 4 mdr og han elsker det. Han spiser nu 3 faste måltider om dagen, og lidt frugt el. frugtmos 1-2 gange om dagen.
Han har desværre lige været syg med opkast og diarré, han havde så ikke rigtig kræfter til at blive ammet og derfor blev han tilbudt både bryst, mme og vand. Nu virker det som om han ikke gider at blive ammet mere. Jeg tilbyder bryst, han græder og så får han en flaske som han så drikker. Oftest prøver han slet ikke brystet. Nogle gange (2-3 på et døgn) vil han dog gerne spise lidt ved bryst.
Jeg er ked af at amning lader til at være gået i stå, for det var noget nemmere især om natten. Nu skriger han til flasken er klar og det er temmelig stressende, selvom det jo kun tager 2-3 min. (han får HIPP). En typisk dag kan se således ud:
6.45 står op
7.30 havregrød med sveske + vand af kop
9.00 måske lidt frugt/frugtmos, efterfulgt af bryst (vil nok ikke) så flaske 150-200 ml
9.30 sover 1-1,5 time (sjældent 2 timer). Tilbyder bryst når han vågner, spiser måske lidt, medmindre han stadig er mæt fra flaske
11.30-12 grøntsagsmos (har prøvet med lidt kylling også ind i mellem) + vand af kop
13-14-tiden tilbydes bryst, men vil som regel bare lege med det (AV!), bliver ikke ked af det. Sover herefter 1-1,5 time (oftest kortere end første lur. Tilbyder bryst når han vågner, spiser måske lidt
16-17 tiden lidt frugtmos + vand (enkelte gange grød igen) forsøges efterfulgt af amning
(nogle gange er jeg herefter nødt til at lægge ham til en hurtig lur (30 min) afhængig af hvornår han er vågnet fra 2. lur. Men han sover typisk 3-max 4 timer om dagen)
17.30-18 grøntsagsmos (har prøvet med lidt kylling også ind i mellem) + vand af kop.
Når vi så selv spiser får han måske et stykke agurk el. appelsinbåde at tygge i.
19-19.30 tilbyder bryst (spiser måske lidt) herefter flaske 150-220ml
19.30-20 sover
Han er meget nem at lægge. Jeg synger en sang, han smiler og falder i søvn. Men så er det, at han vågner herfra og måske en gang i timen. Nogle gange fordi han skal have sut. Andre gange fordi han bare skal have en hånd ned og holde fast i. Enkelte gange skal han op på skulder eller vugges og kan så lægges igen. Når han så vågner ved 23-24 tiden tilbyder jeg bryst hvilket nogle gange gør ham mere ked, andre gange spiser han lidt, og så giver jeg ham en flaske vælling, han drikker 180-220 ml. Bliver bøvset og sover videre og vågner så stadig en gang i timen. På en god nat sover han 2-2,5 timer uden at vågne.
Han er ikke sulten når han vågner, men skal have sut, holde hånd eller op på skulder el. vugges. Kl. 3-4 prøver jeg at undgå mad, men hvis han ikke kan trøstes tilbyder jeg bryst - han græder mere og får så en flaske ca 220 ml. hvis han ikke får flaske ved 3-4 tiden kan jeg som regel amme ved 5-6 tiden. Han vågner altid 5.50 men er halvsovende og kan således hjælpes til at sove lidt videre til kl. 6. 45, så står han op.
Han er en meget glad dreng, griner hele tiden, snakker og er meget nem om dagen. Han får lov at ligge på gulvet og okse lidt rundt efter sit legetøj og jeg leger med ham eller vi sidder bare og hygger. Vi går til babysvøm og rytmik. Og ellers er vi hjemme, går tur eller besøger veninder/mødregruppe. Der er ingen sammenhæng i hvad han har lavet om dagen og hvordan han sover. Det kan tælles på en hånd, de nætter hvor han kun er vågnet for at få mad, eller bare med 1-2 gange sut og ny stilling. Det har nu stået på i over 2 måneder og jeg har hele tiden haft undskyldninger; forkølet, tigerspring, vi er flyttet, forkølet igen...men nu kan jeg altså snart ikke hænge sammen mere.
Det skal lige siges at han sagtens kan falde i søvn uden sut, men kan stadig finde trøst i at få den når han vågner efter ca 1 times søvn og så derfra... Nogle gange syntes jeg at han slår prutter, men det er slet ikke hver gang. Alligevel har vi nu også været til zoneterapeut for at hun kunne arbejde lidt med hans fordøjelse, men det har heller ikke hjulpet. Han sover i sin egen seng (nu i voksiposen men det har heller ikke hjulpet) ved siden af os. Vi har også prøvet med en sovepose (sådan en slags dragt) men det har heller ikke gjort en forskel.
Jeg vil meget gerne have hjælp til hvordan han kan sove bedre om natten og til hvordan jeg skal forholde mig til amning/flaske. Jeg kæmpede bare så hårdt i starten at jeg vil være lidt ked af at det ikke er mig selv der beslutter det skal være slut. Men det må jeg jo bare komme udover hvis det er.
Det blev lidt langt, men jeg håber det giver mening og jeg glæder mig til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Dorte