Svar: Ro under amningen
17. april 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Helena
Der er ikke præcise svar på dine spørgsmål, hvorvidt der skal være ro under amning afhænger helt af det enkelte barn og hvordan amningen fungerer bedst.
Du må forsøge dig lidt frem. Når din datter kigger på dig, så kan du prøve at tale lidt til hende og se hvordan hun reagerer. Du skal dog ikke tale så meget, at hun får lyst til at pludre og snakke, for så vil hun naturligt slippe brystet og vil ikke kunne spise så meget :o) Når hun er ved at falde i søvn, så skal du ikke aktivere hende med snak, men lade hende finde roen.
Nogle børn bliver meget let forstyrret og har svært ved at koncentrere sig om amning, hvis man sidder og taler med andre imens. Her kan det nogle gange være nødvendigt at gå ind i et tilstødende lokale og amme hvor der er mere ro, dæmpet belysning osv. for at barnet kan koncentrere sig om at spise.
For andre børn betyder det mindre, de kan amme uanset tid og sted, om det er i toget, på cafe eller andet sted, det betyder ikke noget.
Så hvordan din datter reagerer må komme lidt an på en prøve, håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske