Nattesøvn og grænser

17. april 2009

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Nattesøvn og grænser

Hej Helen

Jeg har et spørgsmål ang. natputning og grænser. Vores søn på snart 2 år (9. maj), er kommet ind i en periode, hvor han har meget svært ved at falde i søvn - dvs. give slip på dagen og de ting han har oplevet.

Jeg har derfor indført nogle ritualer før putningen, og indtil for nogle få dage siden fungerede upåklageligt.

Fra bare at komme i nattøj, få børstet tænder, en tår vand, godnat sang, putte og så forlade rummet når roen var kommet over ham - har jeg indført at vi for hyggens skyld og så han kan falde til ro - at vi læse 2 små bøger af hans valg. Han siger godnat til bøgerne (virker fjollet, men det gør at han bedre kan slippe dem igen), og så snakker vi lidt om dagens hændelser... Derefter siger vi godnat, han bliver puttet, og jeg har siddet lidt ved ham, da han har virket til at have behov for trygheden - og det har så virket. Men nu er det et cirkus uden lige...

Han vil have vand at drikke, selvom han har fået vand for 5 min. siden, han vil op, han vil lege, han vil en masse... men vi kan se at han er træt og har brug for at sove. Når vi så siger "Nej lille skat - nu skal du sove, godnat" og lægger ham ned, bliver han helt hysterisk, hvilket er meget ubehageligt for alle parter. I går tog det en time at putte, hvor han det meste af tiden ville op, have noget at drikke, og bare ikke sove... selvom han var ...

Annonce

... ved at dejse om af træthed.

I vuggestuen sover han 1½ time, hvor de vækker ham - for ellers er han ikke træt før kl. 21-21.30 - og det er for sent. Dernede har de også oplevet at han har været hysterisk/ked af det ved middagsluren, og han bliver hysterisk ved begrænsninger fra deres side.

Herhjemme søger han grænser, han kaster med ting, slår ud efter os - men er selvfølgelig også glad og kærlig. Men grænser søges der... Vi plejer at sætte ham væk når han enten slår eller kaster noget på os, og forklare ham, at det må man ikke... og når han slår f.eks. sin fætter, så skal han sige undskyld (ae eller et kram).

Grænserne fra både min mand og jeg er meget ens, men vi gør tingene forskelligt. Dog er et nej, et nej uanset hvem det kommer fra...

Noget siger mig, at det er en fase, for der sker utroligt meget med ham pt. Hans sprog og motorik er i rivende udvikling, og det kan mærkes hver eneste dag. Samtidig er han meget nysgerrig - og så alligevel ikke.... Og denne udvikling gør ham meget mor-glad - og tryghedssøgende.

Er vi helt galt på den? Skal vi nægte ham vand under putningen, vel vidende at han inden sengetid har drukket næsten et helt glas vand, og at han har leveret tunge bleer hele dagen igennem? Vi tror nemlig at vandet er en undskyldning, og at han godt kan undvære det... for han sipper kun til det.

Hilsen Gitte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor