Brev:
Nattesøvn og grænser
17. april 2009
Alder:
23 mdr.
Nattesøvn og grænser
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål ang. natputning og grænser. Vores søn på snart 2 år (9. maj), er kommet ind i en periode, hvor han har meget svært ved at falde i søvn - dvs. give slip på dagen og de ting han har oplevet.
Jeg har derfor indført nogle ritualer før putningen, og indtil for nogle få dage siden fungerede upåklageligt.
Fra bare at komme i nattøj, få børstet tænder, en tår vand, godnat sang, putte og så forlade rummet når roen var kommet over ham - har jeg indført at vi for hyggens skyld og så han kan falde til ro - at vi læse 2 små bøger af hans valg. Han siger godnat til bøgerne (virker fjollet, men det gør at han bedre kan slippe dem igen), og så snakker vi lidt om dagens hændelser... Derefter siger vi godnat, han bliver puttet, og jeg har siddet lidt ved ham, da han har virket til at have behov for trygheden - og det har så virket. Men nu er det et cirkus uden lige...
Han vil have vand at drikke, selvom han har fået vand for 5 min. siden, han vil op, han vil lege, han vil en masse... men vi kan se at han er træt og har brug for at sove. Når vi så siger "Nej lille skat - nu skal du sove, godnat" og lægger ham ned, bliver han helt hysterisk, hvilket er meget ubehageligt for alle parter. I går tog det en time at putte, hvor han det meste af tiden ville op, have noget at drikke, og bare ikke sove... selvom han var ved at dejse om af træthed.
I vuggestuen sover han 1½ time, hvor de vækker ham - for ellers er han ikke træt før kl. 21-21.30 - og det er for sent. Dernede har de også oplevet at han har været hysterisk/ked af det ved middagsluren, og han bliver hysterisk ved begrænsninger fra deres side.
Herhjemme søger han grænser, han kaster med ting, slår ud efter os - men er selvfølgelig også glad og kærlig. Men grænser søges der... Vi plejer at sætte ham væk når han enten slår eller kaster noget på os, og forklare ham, at det må man ikke... og når han slår f.eks. sin fætter, så skal han sige undskyld (ae eller et kram).
Grænserne fra både min mand og jeg er meget ens, men vi gør tingene forskelligt. Dog er et nej, et nej uanset hvem det kommer fra...
Noget siger mig, at det er en fase, for der sker utroligt meget med ham pt. Hans sprog og motorik er i rivende udvikling, og det kan mærkes hver eneste dag. Samtidig er han meget nysgerrig - og så alligevel ikke.... Og denne udvikling gør ham meget mor-glad - og tryghedssøgende.
Er vi helt galt på den? Skal vi nægte ham vand under putningen, vel vidende at han inden sengetid har drukket næsten et helt glas vand, og at han har leveret tunge bleer hele dagen igennem? Vi tror nemlig at vandet er en undskyldning, og at han godt kan undvære det... for han sipper kun til det.
Hilsen Gitte