Svar: Afhængig af brystet

16. april 2009

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Heidi

Din datter er så bevidst nu, at hun godt er klar over at brystet er en del af dig, men ikke det samme som dig. Hun forstår også godt, at man kan få slukket tørsten hos mor og hun synes det er dejligt og rart at være mere eller mindre selvstyrende her. Uden at vide det præcist, så kunne jeg forestille mig at kvinder der i ulandende går med børnene tæt på kroppen størstedelen af tiden oplever at barnet selv tager når det har behov. I Danmark må barnet, som du beskriver, i stedet komme og hive op i blusen og vise at det gerne vil have bryst ...

Nogle kvinder synes det er utroligt dejligt og nyder at barnet så tydeligt selv siger til og fra. Andre kvinder finder det grænseoverskridende og synes at når barnet selv kan løfte op i blusen, så bør amning stoppes. Hvordan man har det er således meget individuelt og der er ikke nogen faste regler her :o)

Hvis du har det rigtig godt med at amme og det fungerer dejligt for jer på denne måde i øjeblikket, så er det fint. I hvert fald så længe hendes mælkeindtag ikke spiller ind på hendes øvrige indtag af mad - ellers er du nødt til en gang imellem at sige nej og så tilbyde hende/aflede hende med noget andet mere sufficient at spise og drikke.

Amning er rigtig godt, det er ...

Annonce

... dejligt for både mor og barn, der er en masse gode næringsstoffer i modermælk og så forebygger amning også brystkræft. WHO anbefaler derfor amning - gerne til barnet er 2 år, fordi risikoen for brystkræft falder, jo længere tid man ammer. Men når det er sagt, så skal mælkemængden stadig holdes nede, netop for som skrevet at give plads til anden mad :o). Vi har i Danmark ikke problemer med at give vores børn sund og nærende føde, adgang til gode og sunde råvarer og med den alder din datter har, er det vigtigt at hun ikke ammes for meget, men spiser rigtig mad.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

At din datter netop i øjeblikket søger brystet ekstra hyppigt skyldes sandsynligvis at hun netop med den alder hun har nu, begynder at blive mere bevidst. De fleste børn vil f.eks. omkring 16 måneders alderen begynde at få fornemmelsen af at man er der, selvom man er ude af syne. De ved godt at de kan gå ind i det tilstødende lokale og finde mor, hvis de har brug for det. Din datter er således aldersmæssigt igang med en større forståelse af at du er der, selvom du nogle gange ikke er sammen med hende og måske netop dette kan være med til at hun lige nu søger dig lidt mere - det er i hvert fald mit bud :o)

Håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.