Svar: Afhængig af brystet
16. april 2009
Alder:
15 mdr.
Kære Heidi
Din datter er så bevidst nu, at hun godt er klar over at brystet er en del af dig, men ikke det samme som dig. Hun forstår også godt, at man kan få slukket tørsten hos mor og hun synes det er dejligt og rart at være mere eller mindre selvstyrende her. Uden at vide det præcist, så kunne jeg forestille mig at kvinder der i ulandende går med børnene tæt på kroppen størstedelen af tiden oplever at barnet selv tager når det har behov. I Danmark må barnet, som du beskriver, i stedet komme og hive op i blusen og vise at det gerne vil have bryst ...
Nogle kvinder synes det er utroligt dejligt og nyder at barnet så tydeligt selv siger til og fra. Andre kvinder finder det grænseoverskridende og synes at når barnet selv kan løfte op i blusen, så bør amning stoppes. Hvordan man har det er således meget individuelt og der er ikke nogen faste regler her :o)
Hvis du har det rigtig godt med at amme og det fungerer dejligt for jer på denne måde i øjeblikket, så er det fint. I hvert fald så længe hendes mælkeindtag ikke spiller ind på hendes øvrige indtag af mad - ellers er du nødt til en gang imellem at sige nej og så tilbyde hende/aflede hende med noget andet mere sufficient at spise og drikke.
Amning er rigtig godt, det er dejligt for både mor og barn, der er en masse gode næringsstoffer i modermælk og så forebygger amning også brystkræft. WHO anbefaler derfor amning - gerne til barnet er 2 år, fordi risikoen for brystkræft falder, jo længere tid man ammer. Men når det er sagt, så skal mælkemængden stadig holdes nede, netop for som skrevet at give plads til anden mad :o). Vi har i Danmark ikke problemer med at give vores børn sund og nærende føde, adgang til gode og sunde råvarer og med den alder din datter har, er det vigtigt at hun ikke ammes for meget, men spiser rigtig mad.
At din datter netop i øjeblikket søger brystet ekstra hyppigt skyldes sandsynligvis at hun netop med den alder hun har nu, begynder at blive mere bevidst. De fleste børn vil f.eks. omkring 16 måneders alderen begynde at få fornemmelsen af at man er der, selvom man er ude af syne. De ved godt at de kan gå ind i det tilstødende lokale og finde mor, hvis de har brug for det. Din datter er således aldersmæssigt igang med en større forståelse af at du er der, selvom du nogle gange ikke er sammen med hende og måske netop dette kan være med til at hun lige nu søger dig lidt mere - det er i hvert fald mit bud :o)
Håber ovenstående tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske