Svar: Amning inden middagslur

15. april 2009

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Heidi

Amningen inden middagslur vil fint kunne erstattes af en kop mælk, - det kan være mme eller sødmælk. I begyndelsen kan du stadig amme din datter, når hun er hjemme, men i hverdagen, når hun starter dagpleje, så vil dagplejer jo fint kunne give hende lidt mælk af kop, så hun på den måde netop får den lidt evt. let lunede mælk inden hun skal sove.

Det vil derudover være fint at du ammer hende om aftenen inden hun skal puttes, men vær opmærksom på at hun ikke bør falde i søvn med brystet i munden. Det er vigtigt at hun lige når at opleve at hun rent faktisk kan falde i søvn uden brystet som afhængighed (det kan hun jo også om dagen) og hun skal derfor nå at registrere, hvor hun bliver lagt og føle sig tryg ved bare at falde i søvn i sin seng.

Amning sen aften eller tidlig morgen lyder det som om at du skal tilbyde, når hun selv vågner og viser behov for det. Det kan så være alt imellem kl. 23-06, det er forskelligt hvornår børn har behov for brystet om natten og her må man nogle gange være lidt fleksibel ... Det vil være fint at amme hende en gang i dette tidsrum.

Du vil således på sigt kunne bibeholde to amninger dagligt - amning inden hun puttes om aftenen og amme hende igen, når hun så i løbet af natten melder sig og har behov for ...

Annonce

... lidt mælk og den tryghed brystet giver for at kunne sove videre. Og det vil være passende at amme hende to gange dagligt frem mod 12 måneders alderen.

Når man ammer 'efter behov' om natten, så er det vigtigt at du er opmærksom på, hvornår det er et reelt behov og hvornår det bliver en egentlig vane. Vær derfor opmærksom på ikke automatisk at tilbyde hende brystet, når hun vågner lidt op. Hun skal ikke optrappe amning, men skal stadig lære at sove uden brystet som afhængighed.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det lyder som en rigtig god idé at putte hende på eget værelse, det vil netop hjælpe med til at du ikke reagerer alt for hurtigt på hendes små lyde, drømme, smask, klynk osv. hvor hun måske virker søgende - men ernæringsmæssigt ikke behøver mælken. Derfor lyder det rigtigt mere eller mindre at slå to fluer med et smæk - amme hende om aftenen inden hun skal sove og putte hende i egen seng på eget værelse. Når og hvis hun så vågner i løbet af natten og tydeligt har behov for brystet, så tager du hende op, ammer hende og derefter putter du hende så igen. Ind imellem, hvor hun evt. vågner, må du berolige og hjælpe hende videre i søvnen med kærtegn, beroligende hænder, stillingsskift osv.

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god weekend :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.