Svar: Uden bryst om natten
15. april 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Trediegangsmor
Det lyder ikke som om at din dreng er helt parat til at undvære brystet endnu, hvilket er meget normalt for hans alder og som udgangspunkt, synes jeg derfor du skal amme ham ...
Du skal naturligvis sikre dig at han får mælk og mad nok i løbet af dagen, og da du fortæller at han om dagen kun ammes formiddag og aften, så lyder det som om at I skal se lidt på indtaget i dagtimerne. Det er klart, at hvis han ikke får mælk og mad nok om dagen, så vil han naturligt søge det om natten :o)
En plan for dagen til et 6-7 måneders barn ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt som appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende at gnaske i, gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Eftermiddag 16: Ammes eller begynder i stedet at få en lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på ligesom om formiddagen.
Powernappen springes over over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad, tilbydes igen brødskorper, agurk eller lignende at sidde med selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20. Sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og lægges tilbage i egen seng, sover uden bryst til næste morgen tidlig.
Som du kan se her indgår der rigtig mange måltider i løbet af dagen og derudover fortsat 5-6 amninger dagligt. Nogle børn vil godt kunne nøjes med kun 4 amninger i døgnet, hvis mor har masser af mælk og den flyder let til barnet, så er det fint, men andre har naturligt behov for mere.
Det er helt naturligt at amme ham inden han skal sove, fordi mælken gør ham rolig, afslappet og er med til at give ham en god søvn, samt få ham til at overgive sig til søvnen. Men det er vigtigt at du ikke ammer ham i søvn og derefter flyttet ham.
Du skal derfor amme ham, lade ham spise effektivt og godt, men putte ham i seng, når du kan fornemme at han er lige ved at falde i søvn, men endnu ikke sover. Han skal altså lige nå at registrere hvor han bliver lagt og skal lære at falde i søvn uden at have brystet i munden. I stedet kan du så berolige ham og lulle ham til ro ved at lægge dine hænder på ham, give ham en sutteklud eller lignende.
Fortsat held og lykke, håber ovenstående giver lidt klarhed :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske