Svar: Uden bryst om natten

15. april 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Trediegangsmor

Det lyder ikke som om at din dreng er helt parat til at undvære brystet endnu, hvilket er meget normalt for hans alder og som udgangspunkt, synes jeg derfor du skal amme ham ...

Du skal naturligvis sikre dig at han får mælk og mad nok i løbet af dagen, og da du fortæller at han om dagen kun ammes formiddag og aften, så lyder det som om at I skal se lidt på indtaget i dagtimerne. Det er klart, at hvis han ikke får mælk og mad nok om dagen, så vil han naturligt søge det om natten :o)

En plan for dagen til et 6-7 måneders barn ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre i mors seng

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt som appelsinbåde, fersken, blomme eller lignende i hånden at sutte på, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende at gnaske i, gumle på, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Eftermiddag 16: Ammes eller begynder i stedet at få en lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på ligesom om formiddagen.

Powernappen springes over over

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og ...

Annonce

... udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere af jeres mad, tilbydes igen brødskorper, agurk eller lignende at sidde med selv, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20. Sover i sin egen seng

Sen aften 23-24: Ammes og lægges tilbage i egen seng, sover uden bryst til næste morgen tidlig.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Som du kan se her indgår der rigtig mange måltider i løbet af dagen og derudover fortsat 5-6 amninger dagligt. Nogle børn vil godt kunne nøjes med kun 4 amninger i døgnet, hvis mor har masser af mælk og den flyder let til barnet, så er det fint, men andre har naturligt behov for mere.

Det er helt naturligt at amme ham inden han skal sove, fordi mælken gør ham rolig, afslappet og er med til at give ham en god søvn, samt få ham til at overgive sig til søvnen. Men det er vigtigt at du ikke ammer ham i søvn og derefter flyttet ham.

Du skal derfor amme ham, lade ham spise effektivt og godt, men putte ham i seng, når du kan fornemme at han er lige ved at falde i søvn, men endnu ikke sover. Han skal altså lige nå at registrere hvor han bliver lagt og skal lære at falde i søvn uden at have brystet i munden. I stedet kan du så berolige ham og lulle ham til ro ved at lægge dine hænder på ham, give ham en sutteklud eller lignende.

Fortsat held og lykke, håber ovenstående giver lidt klarhed :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder