Svar: Amning - viser mindre og mindre interesse

30. marts 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mette

Hvis Merle ikke vil have brystet, så vil alternativet være enten udmalket modermælk eller modermælkserstatning. Hun kan ikke leve af grød, grøntsagsmos og vand og kan heller ikke tåle at få så store mængder komælk .. så alternativet til brystmælk er modermælkserstatning.

Det er naturligvis vigtigt at hun ikke føler sig presset til brystet, men det er samtidig også vigtigt at du sørger for at hun har roen omkring sig, så hun kan koncentrere sig om at spise ved brystet, når hun ligger der. Det lyder jo som om at hun let lader sig forstyrrer i dagtimerne, hvor om natten så går det fint, her spiser hun godt, her er der naturligt ro på.

Prøv derfor om du i løbet af dagen, bare en gang dagligt, kan lægge dig med hende og amme hende liggende i sengen ligesom du gør om natten. nedrullede gardiner, ingen fjernsyn, ingen radio eller noget - bare jer to helt stille, så hun kan koncentrere sig om brystet.

Hvis du gerne vil have hende til at tage imod flaske, så må du i første omgang forsøge med udmalket modermælk - så er mælken/smagen noget hun kender og det kan få hende til at tage imod.

Du må også prøve med forskellige flasketyper, prøv f.eks. Pigeon elastiske flaskesut, den virker for nogen.

Fint at I prøver med forskellige typer modermælkserstatning, kom evt. 1 tsk sukker i 100ml for at søde mme lidt. Brystmælk er betydeligt mere sødt end mme. Sukkeret skal naturligvis trappes ud igen stille og roligt.

Hvis du synes din mælkedannelse er blevet mindre og du har på fornemmelsen at Merle protesterer ved brystet fordi det går for langsomt, så kan du stimulere brystet lidt inden du lægger hende til, for at få sat lidt gang i mælken, så hun kan smage at der er noget at komme efter.

Det hjælper også nogle gange at dryppe lidt mælk med en ...

Annonce

... lille sprøjte ind i mundvigene på hende, når hun ligger ved brystet. Det kan også gøre at hun tager fat og begynder at spise lidt mere roligt.

Man kan faktisk også få en syntocinonspray hos lægen, hvor du tager et pust i hvert næsebor inden amning. Det sætter gang i nedløbsrefleksen og får mælken til lettere at løbe ud.

Der kan være mange ting som spiller ind, når børn pludselig mister interessen for brystet. Man oplever desværre nogle gange helt ammestrejke. Det kan opstå langsomt eller akut fra den ene dag til den anden. Man kan opleve ammestrejke, hvis der i familien er sket et eller andet, som giver uro og dårlig eller trykket stemning. Det kan være de lidt store ting, som dødsfald eller skilsmisser, men det kan også være en generelt dårlig stemning, hvor I skændes meget og hvor der ligesom ikke rigtig er stemning af harmoni.

Det kan også handle om at barnet er ved at få tænder, andre gange at moderen er ved at få menstruation ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Børn kan også reagere negativt overfor brystet, hvis man som mor pludselig skifter til en anden parfume eller hvis man begynder at tage noget medicin, som giver smag til mælken.

De kan begynde at vælge brystet fra hvis de får meget sutteflaske, fordi det er meget lettere at spise af en flaske end det er at spise af et bryst.

Og så kan det som sagt handle om udvikling og alder, og at din datter nu ikke rigtigt har tålmodighed og meget let lader sig forstyrrer, hvorfor du må forsøge at skabe ro omkring jer, når hun skal spise om dagen ...

Jeg håber ovenstående giver lidt forklaring på hvad der sker og også siger lidt om hendes nuværende behov - faktisk skal du regne med at hun har brug for 800-1000 ml mælk i døgnet, så undvære amning og flaske, det kan hun desværre ikke endnu :o)

Fortsat held og lykke med hende.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder