Svar: Amning i flere timer

28. marts 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Rikke

Det lyder umiddelbart ikke som om at din datter mangler mælk, du oplever jo at du har masser af mælk til hende og du fortæller også at hun gylper meget, når du efter amning tager hende op og hun er urolig. Derfor lyder det ikke umiddelbart som om at hun skal suppleres med en flaske ...

Det er dog uholdbart for jer alle, at hun ligger ved brystet i 5 timer. Det kan hverken du, brystet eller lillepigen holde til i længden. Det lyder derfor som en rigtig god idé med en sut og så putte hos far, som ikke forbindes med amning. Der er ingen tvivl om at hun bliver forvirret af lugten af din mælk og tror hun skal die hele tiden, når hun ligger hos dig.

Du skriver at hun ikke vil tage imod sutten ... har du forsøgt med forskellige typer? Du må prøve dig frem og se om ikke en eller anden bliver accepteret. Da hun er født før tid, er hun jo sandsynligvis en lille pige, så kig efter en lidt mindre model, som ikke giver kvalme, når hun får den i munden. Jeg ved at nogle familier nogle gange har haft held med en Nuby eller en fra Pigeon. De er gennemsigtige og i silikone og fås både runde og anatomiske så vidt jeg ved ...

Det kan også være en idé at give hende en lille smule kogt vand med sukker og så dryppe lidt i munden på hende med en lille sprøjte. Jeg ved godt at det normalt ikke anbefales og at bør som udgangspunkt kun skal have mælk, det er heller ikke meget hun skal have, men måske bare 10ml for at det ikke tager pladsen op for den egentlige mælk. De få ml kan dog godt give lidt ro fordi det virker smertestillende og fordi hendes tarme ikke arbejder helt så meget på højtryk med kogt vand, som når der kommer mælk ned. Hun har sandsynligvis fået lidt kogt vand med sukker på neonatalafdelingen, når de f.eks. skulle tage blodprøver - så du ved sikkert ...

Annonce

... hvad jeg mener ...

Lad far give hende dette og lad hende så ligge på fars brystkasse og finde roen, når du har ammet hende og du ved hun ikke skal have mere mad lige nu.

Nogle børn er rigtigt gode til at bøvse, andre bør skal have mere tid til det. Hvis din datter falder i søvn og bare sover, så behøver du ikke vække hende for at få hende til at bøvse. Så vil hun sandsynligvis begynde at røre lidt på sig ca 40 minutter efter hun blev ammet og smaske lidt, måske gylpe lidt og småklynke. Så er det fordi luften her kommer op. Nogle gange klarer hun det selv, andre gange må du tage hende op, lade hende komme af med luften og så putte hende igen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når hun skal bøvse så prøv at holde hendes ryg så lige som muligt og armene holdes let løftet. Hvis du holder hende på skulderen, så skal hun altså så langt op over skulderen at hun har armene løfte op over din skulder. Hvis du holder hende foran dig, så hold hende med dine hænder rundt om brystkassen, så hu hænger i dine hænder, men stadig har armene lidt løftet og ryggen lige .... svært at forklare, håber du forstår hvad jeg mener :o)

Svøb hende og lul hende til ro og er hun ked af det og frustreret, så gå lidt rundt med hende, hvor hun ligger på din underarm med sin mave. Når hun ligger på maven på din arm så slapper hun mere af i kroppen og du kræver ikke hendes kontakt på samme måde, som når hun ligger i din favn og kigger op på dig. Det er ofte en god stilling at bære barnet i, når det er lidt uroligt og har svært ved at give slip på verden ...

Tilsidst vil jeg lige sige, at du naturligvis også gerne må tilbyde din datter udmalket modermælk på flaske, hvis du skønner at hun har brug for den mælk og dine bryster trænger til at få lidt pause :o)

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder