Svar: Amning i flere timer
28. marts 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Rikke
Det lyder umiddelbart ikke som om at din datter mangler mælk, du oplever jo at du har masser af mælk til hende og du fortæller også at hun gylper meget, når du efter amning tager hende op og hun er urolig. Derfor lyder det ikke umiddelbart som om at hun skal suppleres med en flaske ...
Det er dog uholdbart for jer alle, at hun ligger ved brystet i 5 timer. Det kan hverken du, brystet eller lillepigen holde til i længden. Det lyder derfor som en rigtig god idé med en sut og så putte hos far, som ikke forbindes med amning. Der er ingen tvivl om at hun bliver forvirret af lugten af din mælk og tror hun skal die hele tiden, når hun ligger hos dig.
Du skriver at hun ikke vil tage imod sutten ... har du forsøgt med forskellige typer? Du må prøve dig frem og se om ikke en eller anden bliver accepteret. Da hun er født før tid, er hun jo sandsynligvis en lille pige, så kig efter en lidt mindre model, som ikke giver kvalme, når hun får den i munden. Jeg ved at nogle familier nogle gange har haft held med en Nuby eller en fra Pigeon. De er gennemsigtige og i silikone og fås både runde og anatomiske så vidt jeg ved ...
Det kan også være en idé at give hende en lille smule kogt vand med sukker og så dryppe lidt i munden på hende med en lille sprøjte. Jeg ved godt at det normalt ikke anbefales og at bør som udgangspunkt kun skal have mælk, det er heller ikke meget hun skal have, men måske bare 10ml for at det ikke tager pladsen op for den egentlige mælk. De få ml kan dog godt give lidt ro fordi det virker smertestillende og fordi hendes tarme ikke arbejder helt så meget på højtryk med kogt vand, som når der kommer mælk ned. Hun har sandsynligvis fået lidt kogt vand med sukker på neonatalafdelingen, når de f.eks. skulle tage blodprøver - så du ved sikkert hvad jeg mener ...
Lad far give hende dette og lad hende så ligge på fars brystkasse og finde roen, når du har ammet hende og du ved hun ikke skal have mere mad lige nu.
Nogle børn er rigtigt gode til at bøvse, andre bør skal have mere tid til det. Hvis din datter falder i søvn og bare sover, så behøver du ikke vække hende for at få hende til at bøvse. Så vil hun sandsynligvis begynde at røre lidt på sig ca 40 minutter efter hun blev ammet og smaske lidt, måske gylpe lidt og småklynke. Så er det fordi luften her kommer op. Nogle gange klarer hun det selv, andre gange må du tage hende op, lade hende komme af med luften og så putte hende igen.
Når hun skal bøvse så prøv at holde hendes ryg så lige som muligt og armene holdes let løftet. Hvis du holder hende på skulderen, så skal hun altså så langt op over skulderen at hun har armene løfte op over din skulder. Hvis du holder hende foran dig, så hold hende med dine hænder rundt om brystkassen, så hu hænger i dine hænder, men stadig har armene lidt løftet og ryggen lige .... svært at forklare, håber du forstår hvad jeg mener :o)
Svøb hende og lul hende til ro og er hun ked af det og frustreret, så gå lidt rundt med hende, hvor hun ligger på din underarm med sin mave. Når hun ligger på maven på din arm så slapper hun mere af i kroppen og du kræver ikke hendes kontakt på samme måde, som når hun ligger i din favn og kigger op på dig. Det er ofte en god stilling at bære barnet i, når det er lidt uroligt og har svært ved at give slip på verden ...
Tilsidst vil jeg lige sige, at du naturligvis også gerne må tilbyde din datter udmalket modermælk på flaske, hvis du skønner at hun har brug for den mælk og dine bryster trænger til at få lidt pause :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske