Brev:
Skrigeri i søvne - 6 mdr.
28. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Skrigeri i søvne - 6 mdr.
Kære Helen
Så er vores søn blevet 6 måneder, og det er vel nok en dejlig alder!
Desværre er vi dog blevet ramt af et stort problem om natten. Vores søn har nu i to nætter skreget om natten, mens han stadig sover. I går nat begyndte han først rigtig på det efter midnat, men i nat var det allerede omkring kl. 21... Øv! Det virker som om han har ondt i maven, og han falder kun til ro, når vi luller ham i lodret stilling. Der kommer som regel også lidt luft op. Men når vi så lægger ham ned igen, så begynder skrigeriet igen efter kort tid. Vi har kun kunnet få ham til at sove en times tid uden skrigeri - altså i sengen... Lige nu har jeg ham i en bæresele, og det fungerer vist - bortset fra at jeg ikke får sovet...
Det "sjove" er, at han ikke vågner af skrigeriet. I morges vækkede vi ham, da kl. var næsten 7, og da han vågnede, var der ikke noget galt. Han var glad og smilende som altid. Her til aften vækkede vi ham også igen, og så var der heller ikke mere galt... Det er meget svært at vække ham om natten. Sådan har det altid været. Hvis han vågnede under en skiftning, faldt han lynhurtigt i søvn igen - dog ved amning.
Kan det virkelig passe, at han kan have et mareridt el. lign., der varer ved hele natten? Eller er det et maveonde, som ikke er så slemt, når man er vågen? Det var lidt det samme med ham, da han var yngre om morgenen, når han skulle af med afføring. Dér hjalp det også ofte at vække ham, for så kunne han presse selv. - Det er dog flere måneder siden, han sidst har skreget i søvne - og dengang var det kun tidligt om morgenen...
Vi begyndte med skemad for snart 2 måneder siden, men pga. forkølelse i flere omgange er vi ikke nået så langt. Han får 3 skemåltider + frugt indimellem, men spiser ikke så meget ad gangen. Derudover ammes han, når han skal sove, og når han efterspørger. Det er nok lidt i overkanten lige nu, fordi han ikke ville spise ret meget mad, mens han var syg, og vi gerne ville sikre hans væskebehov, mens han havde feber.
Han er begyndt at spise lidt frugt i hånden - appelsin og blomme. Kan det give ham ondt i maven? Han har også fået lidt mælkeprodukter (mælk og smør i sovs) - kan det være mælkeallergi? - Det har han dog fået tidligere uden samme reaktion.
Under sin sygdom kastede han meget op - nærmest efter hvert måltid. I dag er det første dag, hvor han ikke har kastet op.
Jeg håber virkelig, at du kan hjælpe os med at kaste lidt lys over denne nye situation, for vi er alle meget trætte. Vores søn sov dårligt under sine sygdomme, og nu er det jo nærmest blevet værre, efter at han er i bedring.
Udviklingsmæssigt sker der rigtig meget med ham lige nu. Han går altid lidt i stå, når han har været syg, men de sidste 2 dage er han begyndt at trille rundt. Det har han ellers kun gjort få gange før - begyndte for flere måneder siden.
Jeg beklager, at brevet blev så langt, men jeg ville gerne give dig så mange oplysninger som muligt. Jeg håber, at du kan hjælpe os med at finde en forklaring på vores søns skrigeri i søvne.
På forhånd tusind tak for din hjælp.
Venlig hilsen
En meget træt mor