Svar: Vægtøgning, trøske
26. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Mia
Når jeg ser på din datters vægtkurver inde i Livets bog, så er der ikke noget der tyder på at hun mangler mad. Jeg kan godt se at hun er faldet en kurve ned rent vægtmæssigt, men hun holder sig fint på den nuværende kurve og når man ser på hendes vægt og længe i forhold til hinanden, ligger hun meget stabilt. At hun i perioder ikke har taget helt så meget på, skyldes sandsynligvis svampeinfektion, som naturligt vil påvirke hendes måde at spise på og din mælkemængde. Men hendes kurve er fin :o)
Der er ingen tvivl om at dit indtag af antibiotica i flere omgange påvirker både din datter og dig og giver grobund for svamp og dermed trøske. Der er således højst sandsynligt en sammenhæng mellem disse ting og den vedvarende svampeinfektion. Dertil kommer at I jo meget let får smitte hinanden ...
Det er rigtig godt at du gør alt det du allerede gør, med medicin, fødevarer, hygiejne osv. Du kan bruge brentangel direkte på brystet (den du bruger til hendes mund) så behøver du ikke vaske brystet af inden du lægger hende til. Det kan være med til at skåne dit bryst lidt ekstra.
Du kan overveje hvad du bruger af ammeindlæg, nogle sværger til uldindlæg, men som det er hos jer, så tænker jeg, at det vil være rigtig godt med engangsammeindlæg, som du søger for at skifte hyppigt - netop for at få minimeret smitten.
Da I har haft problemer med svampeinfektion længe, så synes jeg du skal overveje om ikke du skal have en tabletbehandling. Det anbefales at behandle med tablet Fluconazol, når ingen anden behandling har vist sig effektiv. Og Fluconazol kan godt anvendes selvom man ammer. Den mængde, barnet indtager, udgør kun 3-6% af den terapeutiske dosis (3-6 mg/kg/dag) og der er lavet undersøgeler som viser at nyfødte tåler dette fint. Det anbefales dog at man ikke bruger det over lang til og at man ikke behandler med meget høje doser.
Det anbefales normalt at man giver 50-100mg dagligt i en til to uger. Ved udtalt infektion giver 200mg som mætningsdosis første gang og derefter 100mg dagligt i 14 dage.
Jeg synes derfor du skal tale med din læge omkring denne mulighed, det er ulideligt at skulle behandle svamp hos mor og barn i uger til måneder. Det er ikke rimeligt, hvis man kan gøre noget ved det ... :o)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske