Svar: Vægtøgning, trøske

26. marts 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mia

Når jeg ser på din datters vægtkurver inde i Livets bog, så er der ikke noget der tyder på at hun mangler mad. Jeg kan godt se at hun er faldet en kurve ned rent vægtmæssigt, men hun holder sig fint på den nuværende kurve og når man ser på hendes vægt og længe i forhold til hinanden, ligger hun meget stabilt. At hun i perioder ikke har taget helt så meget på, skyldes sandsynligvis svampeinfektion, som naturligt vil påvirke hendes måde at spise på og din mælkemængde. Men hendes kurve er fin :o)

Der er ingen tvivl om at dit indtag af antibiotica i flere omgange påvirker både din datter og dig og giver grobund for svamp og dermed trøske. Der er således højst sandsynligt en sammenhæng mellem disse ting og den vedvarende svampeinfektion. Dertil kommer at I jo meget let får smitte hinanden ...

Det er rigtig godt at du gør alt det du allerede gør, med medicin, fødevarer, hygiejne osv. Du kan bruge brentangel direkte på brystet (den du bruger til hendes mund) så behøver du ikke vaske brystet af inden du lægger hende til. Det kan være med til at skåne dit bryst lidt ekstra.

Du kan overveje hvad du bruger af ammeindlæg, nogle ...

Annonce

... sværger til uldindlæg, men som det er hos jer, så tænker jeg, at det vil være rigtig godt med engangsammeindlæg, som du søger for at skifte hyppigt - netop for at få minimeret smitten.

Da I har haft problemer med svampeinfektion længe, så synes jeg du skal overveje om ikke du skal have en tabletbehandling. Det anbefales at behandle med tablet Fluconazol, når ingen anden behandling har vist sig effektiv. Og Fluconazol kan godt anvendes selvom man ammer. Den mængde, barnet indtager, udgør kun 3-6% af den terapeutiske dosis (3-6 mg/kg/dag) og der er lavet undersøgeler som viser at nyfødte tåler dette fint. Det anbefales dog at man ikke bruger det over lang til og at man ikke behandler med meget høje doser.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det anbefales normalt at man giver 50-100mg dagligt i en til to uger. Ved udtalt infektion giver 200mg som mætningsdosis første gang og derefter 100mg dagligt i 14 dage.

Jeg synes derfor du skal tale med din læge omkring denne mulighed, det er ulideligt at skulle behandle svamp hos mor og barn i uger til måneder. Det er ikke rimeligt, hvis man kan gøre noget ved det ... :o)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder