Svar: Uro ved amning
24. marts 2009
Alder:
1 mdr.
Kære Mette
Jeg kan ikke helt ud af dit brev se, hvordan dit tidligere ammeforløb endte og jeg kan heller ikke helt vurdere, hvordan du har det med amning, hvor meget du ønsker at amme osv. Så mit svar bliver derfor ud fra de ting du fortæller mig idag og jeg skønner her, at du gerne vil give amningen en chance.
Du fortæller at din dreng tidligere har spist meget længe af gangen, at han ofte kunne ligge i 1-2 timer og bare sutte løs hos dig, faktisk suttede han så meget at din brystvorte næsten faldt af - AV! Det er sådan, at børn skal die hyppigt ved brystet for at holde mælkemængden igang og det er også sådan, at din krop har brug for lidt pause ind imellem amningerne, hvor du lige kan få lidt ro på, få dannet lidt mælk igen osv. inden du atter lægger til.
Den måde din dreng har spist på og det faktum at han nu ofte tager fat, slipper, virker irriteret, tager fat igen, slipper osv. tyder på at du skal have din mælkemængde sat op. Det betyder at du skal lægge din dreng hyppigere til og det giver således mere mælk at amme ham hver 2 time i stedet for hver 4 time.
Jeg vil foreslå dig at du ikke skifter ham med det samme han vågner fra lur, men i stedet starter med at amme ham, når han vågner og stadig er lidt træt. Det kan gøre, at han ikke bliver helt så gal, men har lidt mere tålmodighed til at vente på at mælken løber. Her lægger du ham så til det ene bryst, og så forsøger du at få ham til at spise effektivt og længe. Du skal kunne høre at han får mælk, du skal kunne høre at han synker og du skal kunne se mælk i mundvigene på ham.
Når han derefter har spist godt fra det ene bryst, så skal han bøvse lidt, og så kan du skifte ham, pludre lidt med ham osv. og så lægger du ham til modsatte bryst inden han så skal sove igen. På den måde får du stimuleret begge bryster imellem hver lur. Når han så vågner igen, så starter du med at lægge ham til der, hvor han sluttede sidst, lader ham spise godt i bund der og skifter ham så hvorefter du lægger ham til første bryst igen.
Læg mærke til følgende som tegn på at amningen fungerer og der er mælk nok:
Det er som sagt vigtigt at du kan mærke at du har mælk. Brysterne skal føles tunge og når din dreng har spist hos dig, skal de virke mere bløde og eftergivelige. Det er helt normalt at kunne mærke at mælkemængden er størst først på dagen og mindre om aftenen.
Når din dreng spiser hos dig, kan du høre og se at han spiser med en god rytme. I begyndelsen spiser han hurtigt, men stille og roligt mere rytmisk og du kan høre at han synker mælken. Du kan også se mælk i mundvigene på ham, både når han spiser og når han slipper. Han virker mæt, glad og tilfreds når han slipper og ofte vil han i forbindelse med amning falde veltilpas i søvn.
Han vil melde sig selv til måltiderne og du lægger ham til brystet, når han har lyst. En gang imellem dier han kortvarigt og tager kun toppen for at slukke sin tørst, men de fleste gange vil han die i længere tid, hvor du fornemmer at han spiser et egentligt måltid. Du skal regne med at amme mindst 6 gange i døgnet (hovedmåltider), gerne mere, hvis han viser behov for det.
Du kan også se at hans mave fungerer godt. Afføringen er grødet, gul og kommer fortsat hyppigt. De fleste børn er ældre inden der begynder at kunne gå flere dage imellem deres afføringer. Han må ikke have svært ved at komme af med afføringen. Han tisser mindst 6 gange i døgnet (svarende til det du ammer) og urinen er klar. Tit tisser han måske lige når han får bleen af ...
Og så er det naturligvis vigtigt at han tager godt på og tommelfingerreglen lyder at din dreng i starten skal tage ca. 200g på om ugen, meget gerne meget mere. 200g om ugen er minimum.
Derudover skal din dreng virke glad, rolig og tilfreds. Han spiser og sover og når han er vågen, så har han overskud til at pludre og være i kontakt med dig. Han kan endnu ikke være vågen i mere end et par timer af gangen, så skal han have mad og sove igen. Men når han er vågen, så er han aktiv og interesseret i omgivelserne og især i dit ansigt og din stemme.
Hvis du ikke kan nikke genkendende til dette og du har fornemmelsen af at du ikke har mælk nok, så er du nødt til at supplere din dreng med lidt modermælkserstatning. Og så kan du begynde at malke lidt ud, så du både får stimuleret og så du også får lidt af din egen mælk at supplere med i stedet for modermælkserstatningen.
Her kan du læse min artikel: "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i min artikelsamling.
Du kan tage en 2-5ml sprøjte og drypper lidt mælk i mundvigene på din dreng, når han ligger ved brystet, så han kan mærke at der er noget at komme efter. Du kan også stimulere brystet, få mælken til at løbe og få sat gang i nedløsrefleksen inden du lægger ham til, så han ikke bliver helt så irriteret, som hvis han skal arbejde lidt ekstra for det. Man kan også få medicin som kan påvirke mælken og nedløbsrefleksen, man kan bruge et hjælpebryst osv. der er flere ting man kan gøre, men i første omgang tænker jeg, at du skal forsøge ovenstående.
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske