Brev:
Falde i søvn om aftenen - 4 mdr.
24. marts 2009
Alder:
4 mdr.
Falde i søvn om aftenen - 4 mdr.
Kære Helen
Nu skriver jeg allerede til dig igen for hjælp til næste trin i søvnprojektet.
Jeg har nu arbejdet på at få min datter på 4 mdr ind i en nogenlunde fast søvnrytme. Hendes søvn dag/nat er nu fint fordelt og vi har fået en rimelig fast sengetid kl 21.
Næste trin er at få hende til selv at falde i søvn om aftenen. Om dagen falder hun selv i søvn i barnevognen på altanen. Hun har aldrig været vild med at skulle sove. Men nu har jeg fulgt dine råd og ved at lade hende være vågen lidt længere tid ad gangen, er brokkeriet ved dags-putning skåret ned til få minutter. Hvis jeg lader hende kikke med, når vi er på barnevognstur falder hun selv stille og roligt i søvn.
Men hvordan får jeg hende til at falde i søvn indenfor om aftenen? Nu starter vi med at hun puttes i sengen på samme måde hver aften, så hun ved det er nat. Men det ender med at jeg går med hende svøbt i dynen, til hun falder i søvn. Da jeg lader hende være længere vågen om aftenen nu, lægger hun sig næsten til at sove med det samme hun kommer i dynen. Jeg ved godt dette er en dårlig vane. Det startede vi med da hun var helt lille og græd rigtig meget, og vi slet ikke kunne få hende til at sove. Men jeg ved ikke hvad der kan sættes i stedet for. Det ser ikke ud til at virke bare at lade hende ligge selv, uanset hvor længe hun har været vågen.
Skal hun have noget at se på, som en uro? Eller hvad kan man gøre?
Kærlig Hilsen
Anna