Svar: Amning og putteklud

8. marts 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Frederiks mor

Det lyder rigtig fint, det du fortæller omkring amning. Du kan roligt fortsætte som nu og så lade Frederik selv regulere sit behov stille og roligt, som han også er begyndt på. Det vil sige - præcis som du skriver - at nogle gange er han efter en lur rigtigt sulten og så har han behov for at få fra begge bryster i en amning og det må han gerne. Fuldstændig ligesom han også nogle gange vil have behov for at die meget kortvarigt, simpelthen fordi det slukker tørsten og det er den vandholdige mælk han har behov for.

Det gør heller ikke spor at han nogle gange ammes fra den ene side og herefter ikke viser behov for yderligere, at der går et par timer inden han så har brug for amning igen inden putning. Det er fint at være fleksibel og tro på at han godt kan styre det. Det du skal medtænke er at han får sine 6 hovedmåltider, hvor han spiser rigtig godt og effektivt og få 'den federe' mælk med ud, netop for at give lidt ro i maven.

Jeg er stor fortaler for ...

Annonce

... sutteklud netop fordi det giver lidt nærhed og tryghed og minder lidt om det at ligge ved brystet. For mange børn er netop det at have kluden ved ansigtet medvirkende til at de kan lukke af for verden og falde i søvn.

Der er naturligvis altid en risiko for at barnet ikke kan få luft, hvis kluden er meget tæt og ligger meget tæt ved ansigtet eller ligger over ansigtet og derfor skal man naturligvis lige overveje, hvordan kluden bruges og sikre sig, at barnet har frie luftveje. Hvis barnet har brug for kluden meget tæt ved næse og mund for at falde i søvn, så må det være sådan, men når barnet så sover, så vil det være hensigtsmæssigt, at man lige flytter lidt på kluden, så man sikrer sig at barnet kan få luft.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Generelt gælder at børn ikke skal sove uden opsyn. Det er ikke nok at tro på en babyalarm, man bør lige kigge til barnet en gang imellem, se på barnets farver og lige sikre sig at alt er som det skal være.

Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Du har hjulpet mig med at få min datter til at sove i egen seng og sidenhen på eget værelse og det er bare gået SÅ fint! Jeg fulgte dine råd til punkt og prikke og det virkede fra første aften. Jeg er imponeret.

Tak fra Winnie, mor til pige på 8 måneder