Svar: Amning og putteklud
8. marts 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Frederiks mor
Det lyder rigtig fint, det du fortæller omkring amning. Du kan roligt fortsætte som nu og så lade Frederik selv regulere sit behov stille og roligt, som han også er begyndt på. Det vil sige - præcis som du skriver - at nogle gange er han efter en lur rigtigt sulten og så har han behov for at få fra begge bryster i en amning og det må han gerne. Fuldstændig ligesom han også nogle gange vil have behov for at die meget kortvarigt, simpelthen fordi det slukker tørsten og det er den vandholdige mælk han har behov for.
Det gør heller ikke spor at han nogle gange ammes fra den ene side og herefter ikke viser behov for yderligere, at der går et par timer inden han så har brug for amning igen inden putning. Det er fint at være fleksibel og tro på at han godt kan styre det. Det du skal medtænke er at han får sine 6 hovedmåltider, hvor han spiser rigtig godt og effektivt og få 'den federe' mælk med ud, netop for at give lidt ro i maven.
Jeg er stor fortaler for sutteklud netop fordi det giver lidt nærhed og tryghed og minder lidt om det at ligge ved brystet. For mange børn er netop det at have kluden ved ansigtet medvirkende til at de kan lukke af for verden og falde i søvn.
Der er naturligvis altid en risiko for at barnet ikke kan få luft, hvis kluden er meget tæt og ligger meget tæt ved ansigtet eller ligger over ansigtet og derfor skal man naturligvis lige overveje, hvordan kluden bruges og sikre sig, at barnet har frie luftveje. Hvis barnet har brug for kluden meget tæt ved næse og mund for at falde i søvn, så må det være sådan, men når barnet så sover, så vil det være hensigtsmæssigt, at man lige flytter lidt på kluden, så man sikrer sig at barnet kan få luft.
Generelt gælder at børn ikke skal sove uden opsyn. Det er ikke nok at tro på en babyalarm, man bør lige kigge til barnet en gang imellem, se på barnets farver og lige sikre sig at alt er som det skal være.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske