Svar: Søvn og mad - 3 mdr.
6. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Kære trætte mor
Det lyder som om at din datter har behov for at få lidt mere mad, altså at din mælkeproduktion skal sættes lidt op. Netop om aftenen og natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og derfor søger hun brystet ekstra der.
Det er også sådan, at hun i kraft af sin alder, måske er mere aktiv og lettere lader sig forstyrre i løbet af dagen. Hun spiser der ikke helt så længe som hun tidligere har gjort og kommer hurtigt ind i en vane med at slatspise lidt og ligesom lade sig nøjes med - fordi hun har travlt med at opleve, mærke og følge med i hvad der sker omkring hende.
Derfor indhenter hun naturligvis det forsømte om natten og det er vigtigt at du nu forsøger at lægge hende hyppigere til brystet om dagen, så hun hele dagen igennem fyldes godt op og dermed ikke behøver efterspørge om natten.
Prøv om du i et par dage, kan komme ind i en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Prøv om du mellem hver lur, kan få hende til at spise fra begge bryster. Det vil sige at du starter med at amme hende fra den ene side, når hun vågner af en lur, derefter leger du med hende, pludrer, skifter hende osv. og så tilbyder du hende modsatte bryst inden du lægger hende til at sove igen. På den måde får du stimuleret begge bryster mellem hver lur og du får hende fyldt ekstra op i løbet af dagen.
Det er hyppigere amning der øger mælkemængden, det giver således mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Min tanke er altså at du skal forsøge at amme hende hyppigere i løbet af dagen mod at du så kan få et lidt længere søvnstræk om natten igen :o)
Håber det vil give lidt mere ro meget hurtigt :o) Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske