Svar: Søvn og mad - 3 mdr.

6. marts 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære trætte mor

Det lyder som om at din datter har behov for at få lidt mere mad, altså at din mælkeproduktion skal sættes lidt op. Netop om aftenen og natten producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og derfor søger hun brystet ekstra der.

Det er også sådan, at hun i kraft af sin alder, måske er mere aktiv og lettere lader sig forstyrre i løbet af dagen. Hun spiser der ikke helt så længe som hun tidligere har gjort og kommer hurtigt ind i en vane med at slatspise lidt og ligesom lade sig nøjes med - fordi hun har travlt med at opleve, mærke og følge med i hvad der sker omkring hende.

Derfor indhenter hun naturligvis det forsømte om natten og det er vigtigt at du nu forsøger at lægge hende hyppigere til brystet om dagen, så hun hele dagen igennem fyldes godt op og dermed ikke behøver efterspørge om natten.

Prøv om du i et par dage, kan komme ind i ...

Annonce

... en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Prøv om du mellem hver lur, kan få hende til at spise fra begge bryster. Det vil sige at du starter med at amme hende fra den ene side, når hun vågner af en lur, derefter leger du med hende, pludrer, skifter hende osv. og så tilbyder du hende modsatte bryst inden du lægger hende til at sove igen. På den måde får du stimuleret begge bryster mellem hver lur og du får hende fyldt ekstra op i løbet af dagen.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er hyppigere amning der øger mælkemængden, det giver således mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Min tanke er altså at du skal forsøge at amme hende hyppigere i løbet af dagen mod at du så kan få et lidt længere søvnstræk om natten igen :o)

Håber det vil give lidt mere ro meget hurtigt :o) Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år