Søvn og mad - 3 mdr.

6. marts 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Søvn og mad - 3 mdr.

Kære Helen

Min datter er nu 3 mdr og vi begynder gerne at ville udfordre sove og madrytmerne.

I ca. to uger sov hun 4+4 timer om natten og med en enkelt amning i mellem. Det var luksus og gav mig masser af overskud.

Men nu har tingene ændret sig igen og et døgn ser således ud.

Ca. kl. 22 vågner hun af sin aften lur som typisk varer 2-3 timer. Her får hun mad (amning) og skiftet bleen. Herefter bliver hun lagt til at sove ca. kl. 22.30. Men så er det det bliver lidt hårdt. Hun vågner ca. hver 2 time nogle gange efter 2½ time og vil have mad. Jeg prøver at strække den ved at give hende sutten - men den er ikke interessant - hun vil have mad og hun spiser ret meget hver gang - langt mere end ved amningerne i løbet af dagen.

Ca. kl. 7-7.30 er vi så kommet igennem natten og hun er så vågen i ca. 1½ time hvorefter hun virker rigtig træt igen. Så bliver hun vugget i søvn og sover ½ ...

Annonce

... time og så er det slut. Men problemet er at hun lynhurtigt (½ time) bliver træt igen og kan lægges endnu ½ time. Herefter får hun så bryst.
1½ time vågentid til og så er hun klar til sin lur i barnevågnen udenfor hvor hun bliver gået i søvn. Her sover hun 3-3½ time!. Er vågen i ca. 1½ time igen og bliver så lagt til sin eftermiddags aften lurpå ca. 1 time. Endnu en vagentid på 1½ time og ca. kl. 19 tager hun sin lange aften lur.

Jeg har prøvet at strække vagentiden i løbet af dagen men problemet er at hun så bliver pylret og ret svær at putte.

Det er natten der går mig mest på da jeg jo har prøvet 4+4 hvilket var rart.

Hvorfor spiser hun pludselig mere om natten end om dagen og hvad kan jeg gøre for at hun sover længere stræk om natten igen?

Det skal lige nævnes at vi har forsøgt at give hende mme efter amningen kl 22 men hun er ikke mere sulten.

Med venlig hilsen
En træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger