Brev:
Søvn og mad - 3 mdr.
6. marts 2009
Alder:
3 mdr.
Søvn og mad - 3 mdr.
Kære Helen
Min datter er nu 3 mdr og vi begynder gerne at ville udfordre sove og madrytmerne.
I ca. to uger sov hun 4+4 timer om natten og med en enkelt amning i mellem. Det var luksus og gav mig masser af overskud.
Men nu har tingene ændret sig igen og et døgn ser således ud.
Ca. kl. 22 vågner hun af sin aften lur som typisk varer 2-3 timer. Her får hun mad (amning) og skiftet bleen. Herefter bliver hun lagt til at sove ca. kl. 22.30. Men så er det det bliver lidt hårdt. Hun vågner ca. hver 2 time nogle gange efter 2½ time og vil have mad. Jeg prøver at strække den ved at give hende sutten - men den er ikke interessant - hun vil have mad og hun spiser ret meget hver gang - langt mere end ved amningerne i løbet af dagen.
Ca. kl. 7-7.30 er vi så kommet igennem natten og hun er så vågen i ca. 1½ time hvorefter hun virker rigtig træt igen. Så bliver hun vugget i søvn og sover ½ time og så er det slut. Men problemet er at hun lynhurtigt (½ time) bliver træt igen og kan lægges endnu ½ time. Herefter får hun så bryst.
1½ time vågentid til og så er hun klar til sin lur i barnevågnen udenfor hvor hun bliver gået i søvn. Her sover hun 3-3½ time!. Er vågen i ca. 1½ time igen og bliver så lagt til sin eftermiddags aften lurpå ca. 1 time. Endnu en vagentid på 1½ time og ca. kl. 19 tager hun sin lange aften lur.
Jeg har prøvet at strække vagentiden i løbet af dagen men problemet er at hun så bliver pylret og ret svær at putte.
Det er natten der går mig mest på da jeg jo har prøvet 4+4 hvilket var rart.
Hvorfor spiser hun pludselig mere om natten end om dagen og hvad kan jeg gøre for at hun sover længere stræk om natten igen?
Det skal lige nævnes at vi har forsøgt at give hende mme efter amningen kl 22 men hun er ikke mere sulten.
Med venlig hilsen
En træt mor