Brev:
Ammestop - er jeg en ond mor?
6. marts 2009
Alder:
13 mdr.
Ammestop - er jeg en ond mor?
Kære Helen
Jeg skriver til dig, nu hvor vores dreng Jonathan er blevet 13.5 måned. Sikke et år, med både skønne og hårde tider.
Overordnet går det rigtig fint med Jonathan, han er begyndt i vuggestue, og er der en glad og nysgerrig dreng. Han har selvfølgelig været syg et par gange, men sådan er det vist bare, når man starter i vuggestuen. Det sværeste ved den nye hverdag har været at finde en ny rytme, som gør eftermiddage og aftener hyggelige. Det arbejder vi på, således at Jonathan kan være frisk og hyggelig, når vi alle er hjemme, og ikke mindst frisk nok til at kunne spise aftensmad, inden det er sovetid omkring kl. 19.00.
Nu til mit spørgsmål: Jonathan har altid været meget meget glad for at amme hos mig. Det har foregået fuldstændig problemfrit. Han spiser hurtigt og effektivt, og nyder roen og trygheden i min favn, kan jeg mærke. Men jeg synes også, han nu er så stor, at amningen må minimeres. Derfor har jeg i løbet af de sidste måneder forsøgt at trappe ned, således at vi optimalt kunne nøjes med en tidlig morgenafmning, og så en mere ved aften-sove tid. Det er dog ikke lykkes mig endnu, at holde amningen på 2 gange i døgnet, da Jonathan så sikkert som ammen i kirken vågner 1 eller 2 gange i løbet af natten, og græder dybt ulykkeligt, indtil jeg efter ca en halv time giver op af træthed, og giver ham lov at amme. Det virker så effektivt, at jeg efter blot 1 minut eller så kan lægge en helt rolig og søvnig dreng tilbage i sengen, og han sover smukt videre.
Jeg har nu erkendt, at der vist ikke i Jonathans verden findes dén mulighed at trappe gradvist ned mod 0 amning, og jeg har derfor taget beslutningen at gennemføre en såkaldt kold tyrker, dvs. fuldt ammestop. Det begyndte vi med tirsdag den 4. marts, dvs vi har gjort det 3 døgn nu.
Det går fint med at undvære aften-amningen, selv om det tager noget længere tid at falde i søvn. Men natten er virkelig en udfordring: Tre nætter i træk er Jonathan vågnet ved sædvanlig tid, omkring kl 3, og så har vi ellers en fuld time eller mere, hvor han dybt ulykkeligt græder og brokker sig. Helt sikkert fordi han vil ammes. Min mand og jeg skiftes til at gå ind til ham, berolige ham, stryge ham over håret, putte dynen op om ham, synge lidt, osv, men det er som om at vores tilstedeværelse blot provokerer ham yderligere. Han VIL bare ammes, og han kæmper godt for det, den lille fyr. Jonathan har aldrig villet have flaske, og en kop med mælk/vand midt om natten vil han slet ikke røre ved. Midt i al gråden holder jeg dog fast på min beslutning – stop med amning. Efter en stor time kollabser Jonathan jo af træthed, og hikstende falder han i søvn igen.
Mit spørgsmål går på, om denne taktik er helt forkert? Skader vi vores lille dreng ved på denne måde brutalt at tage amningen fra ham, som han elsker så højt? Særligt min mand kan næsten ikke bære Jonathans natte-gråd og siger at det jo er et spørgsmål om, at Jonathan ikke længere føler sig tryg. Jeg vil ikke være den onde mor, men føler bare dybt i mig, at dette er den eneste måde.
Jeg håber selvfølgelig, i løbet af en uges tid, at opleve Jonathan sove igennem om natten, eller i hvert fald være mindre svær at få til at falde til ro igen. Og vi gør jo alt for, at Jonathan skal føle sig elsket og tryg (vi leger, kærtegner, kysser, nusser osv), selv om amningen nu tages væk.
Jeg vil i virkeligheden nok bare, at du kan bekræfte mig i, at vi er på rette vej?
Mange hilsener fra Lene