Svar: Kan mit datter sove for meget og får hun nok at spise?

1. februar 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Annabella

Normalt vil børn have en helt naturlig evne til at sove, når de er trætte og være vågne, når de har behov for mad, kontakt, stimulation osv. De vil altså som udgangspunkt have en fin evne til at regulere deres vågenhed og søvnbehov.

Men når det er sagt, så kan små børn godt sove for meget og det handler især om at nogle børn sover så længe og så meget, at de ikke indtager nok mad. De sover ligesom tiden væk og får således ikke noget at spise. Et lille barn fornemmer ikke helt hvad det vil sige at være sulten og være mæt og de kan godt kommeind i en rytme, hvor de vender sig til at 'slatspise' og ikke får helt, hvad de har behov for. Her kan det være nødvendigt at vække barnet og sørge for at barnet ikke sover for meget, men netop får lidt ekstra at spise og bliver holdt lidt igang.

En god tommelfingerregel er at barnet skal spise mindst 6 måltider ved brystet - hovedmåltider, det vil sige hvor barnet dier effektivt og længe og man kan høre at barnet tydeligt synker og får mælk. Og barnet skal have tilsvarende gode våde tissebleer og også gang i maven - når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud :o)

Der er ingen tvivl om at svamp på brystet og i munden på din datter (trøske) spiller ind på amning og nedløbsrefleks og mælkedannelse. For det første svier det i munden og det kan gøre ondt på din datter at sutte og synke, hvorfor hun måske ikke dier helt så effektivt som tidligere. Samtidig vil svampeinfektionen også ofte påvirke dit bryst, det gør mere ondt at amme, du spænder mere og mælken har sværere ved at løbe til ... Du fortæller at du har "efterveer efter en omgang trøske". Det lyder som svamp og det skal behandles. Det er meget vigtigt at både du og din datter bliver behandlet medicinsk (så lægen skal udskrive recept her) og derudover er der følgende gode råd af følge:

- Vask dine brystvorter med danskvand før og efter hver amning. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst. Du kan med fordel også bruge lidt danskvand i din datters mund, tag snippen af en stofble omkring din finger, dyp den i danskvand og drej den rundt på hendes tunge, kinder og gummer, hvor svampen sidder.

- Lad brysterne få lidt luft og det er meget vigtigt at du bruger en BH af bomuld og ikke kunststof. Kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke.

- BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader

- Vær meget omhyggeligt med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv.

- Brug ammeindlæg, gerne engangs, som kan skiftes ud og kasseres mellem hver amning, så brystet hele tiden holdes rent og tørt.

- Undgå søde madvarer og drikke, da svampe lever af sukker. I amerikansk litteratur fremgår det også at man skal forsøge at undgå hvidt brød. Det vil være en god idé at spise syrnede mælkeprodukter som A38 eller tykmælk. De indeholder acidophilus kulturer, der gode til at genoprette en naturlig bakterieflora.

- Hvis din datter bruger sut, suttebrik, flaske, du bruger brystpumpe eller lignende hjælpemidler så er det vigtigt at alle ting koges. Det er ikke nok at skolde det - faktisk siger man at det skal koges i 10 minutter for at man kan være sikker på at svampevæksten er helt væk.

Når man har en infektion i brystet, så vil mælkemængden normalt nedsættes og det tager lidt tid at få den op igen. Det bedste du kan gøre for at øge din mælkemængde igen, er at du i første omgang slapper af og tager detroligt. Din datter har en alder nu, hvor det er helt naturligt at hun har behov for at få mælkeproduktionen sat lidt op og det gør du bedst ved at lægge hende hyppigt til. Det giver altså mere mælk at amme hver ...

Annonce

... anden time i stedet for hver 4 time.

Derfor vil jeg foreslå dig, at du forsøger at amme hende fra begge bryster imellem hver lur i løbet af dagen. Starte med at amme hende fra det ene bryst, når hun vågner, hjælp hende med at spise effektivt og godt der, lad hende bøvse, pludre osv. skift hende og tilbyd så modsatte bryst inden hun skal puttes til lur igen. på den måde får du stimuleret dine bryster ekstra og får hende fyldt ekstra op, så hun forhåbentlig kan sove en lidt længere lur.

Det giver også ekstra mælk at amme sen aften, nat og tidlig morgen, da du producerer mere af det mælkestimulerende hormon der. Man kan også øge sin mælkemængde yderligere ved at malke ud. Man kan gøre det at man malker ud fra det ene bryst imens barnet dier ved det andet. Eller man kan malke ud imellem to amninger. Se i øvrigt min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i min artikelsamling.

Modermælkserstatning mætter mere end modermælk, jeg vil derfor gerne tro, at det har mættet din datter og gjort at hun har sovet bedre efter at have fået flaske. Det er sådan at modermælkserstatning er længere tid om at blive fordøjet i barnets tarmsystem og det er blandt andet også derfor at børn der får modermælkserstatning ofte ikke spiser helt så hyppigt som børn der bliver ammet. De undersøgelser jeg har læst om viser at halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er dog ikke uden risiko at give modermælkserstatning til en pige på 2 måneder. Dannelsen, produktionen af modermælk hænger sammen med efterspørgslen - jo mere du ammer, jo mere mælk producerer du. Der er derfor altid en risiko for at mælkemængden vil nedsættes, når man går ind og erstatter en amning med flaske. Man kan i stedet nogle gange gøre det, at man starter med at amme, så barnet kommer til brystet, får stimuleret og kroppen ligesom registrerer at barnet har behov for mad på det tidspunkt og så suppleres op med modermælkserstatning efterfølgende. På sigt vil dette dog normalt også påvirke til nedsat mælkemængde hos mor, men hvis man så samtidig sørger for at lægge hyppigere til om dagen, får hvile, sørger for at få mad, drikke osv. som alt sammen er vigtigt, så kan det godt fungerer sådan i en periode indtil mors mælk er på barnets behov igen ...

Så mine tanker går altså på at du lige nu på grund af svamp i brystet ikke producerer helt det din datter har behov for og at du derfor kan mærke at hun virker mere urolig, søgende ved brystet og generelt har svært ved at sove. Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne blive behandlet og hvis du kunne arbejde på at øge din mælkemængde igen - hvilket man ofte kan i løbet af ca 2 døgn. Du skal så naturligvis vurdere om du vil forsøge at supplere med flaske om aftenen for at mætte hende lidt mere inden natten - der kan jo sagtens være udmalket mælk i flaske, - det behøver ikke være erstatning :o)

At der er lidt svamp i brystet og i mælken betyder sandsynligvis ikke noget, der er dog lidt uenighed om dette, når jeg spørger andre ammerådgivere ... Hvis det ikke er en voldsom infektion du har og hvis du får behandling, så går det nok endda. Candida-svampen en del af vores naturlige flora, den holdes blot nede i omfang af vores naturlige bakterieflora og "popper" op når vi er svage i immunsystemet eller er behandlet med antibiotika eller lignende. Så der er et eller andet sted altid sporer fra candida i vores omgivelser.

Er der derimod synlig blod i mælken, så kan du ikke gemme den, så bør den kasseres (desværre).

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder