Brev:
Kan mit datter sove for meget og får hun nok at spise?
1. februar 2009
Alder:
2 mdr.
Kan mit datter sove for meget og får hun nok at spise?
Hej.
Som alle andre mødre har jeg de samme spekulationer omkring min datter - får hun nok at spise? og får hun nok søvn?
Vi begyndte ret tidligt at indføre nogle få fleksible strukture omkring hendes sovemønstre og måden hun bliver lagt, og indtil for en uge siden gik det ok. De fleste dage ville hun gerne være med, og nogle dage ville hun sin egen vej, men hun er ikke så stor, så vi har ladet hende være den primære bestemmer, og det har virket ok. (hun bliver vugget i søvn i sin voksi pose omkring kl 23).
Hun er en glad og meget snakkende baby, der trives skønt i forhold til motorisk udvikling, højde og vægt (den 21. januar var hun 59 cm og vejede 5360 g). Hun har stort set siden hun var godt 5 uger gammel sovet i egen seng fra kl 23 til kl 4-5 i en køre, hvorefter hun er blevet ammet og lagt tilbage i hendes seng, og sovet der til kl ca. 6-7 blevet ammet igen, og sovet hos os indtil 0830, hvor vi står op.
Hendes lurer i løbet af dagen har dog været meget mere sparsomme. Hun tager nogle små lurer fordelt på hele dagen på omkring 30-45 min, og nogle dage tager hun en længere lur på nogle timer (hendes middagslur fra kl 14 er som udgangspunkt altid i barnevognen udenfor). Vi har selv valgt at hun skal lægges kl 14, for at forebygge hun bliver for træt. Og her kommer så min problemstilling.
1. vi har regnet på det og generelt sover hun ikke i gennemsnit de ca. 15 timer, som man siger et barn på 3 måneder gør (og hun er kun lige 10½ uge), men kommer måske max op på 13 - 14 timer i løbet af et døgn, skal vi forsøge at få hende til at sove mere? Vi har været lidt bange for at hun kom til at sove for meget, og derfor ikke sov om natten, er dette muligt? Kan en baby på 10½ uge sove for meget?
2. Som sagt har hun været anderledes den sidste uge. Hun har ikke været så glad som hun plejer, og lidt vanskelig er gøre tilfreds, hun vågner også oftere om natten. Vågner kl 2, og er derefter umulig at få over i egen seng igen, da hun ikke sover tungt nok. Hun virker meget sulten når hun vågner, men falder ofte i søvn, og vågner derfor igen efter en time for at spise igen og dette forsætter hele natten. Dette er meget tærende i længden for mig især, da jeg ikke har sovet meget mere end maks tre timer i træk den sidste uge.
Fredag aften var vi ude begge to, og hun blev derfor passet af min mor, der måtte give hende erstatning, da jeg ikke kan pumpe ud (har lidt efterveer efter en omgang trøske, så jeg kan ikke gemme mælken, og kan heller ikke nå at pumpe ud og så også have nok til hende). Natten mellem fredag og lørdag sov hun som hun plejede at sove helt til kl 5 og hun var i hendes gode gamle fantastiske humør hele lørdagen, det virkede som om at den MME hun havde fået om fredagen havde gjort hende mæt, så hun endelig kunne sove ordentlig.
Betyder dette at hun ikke får nok hos mig? Det virker som om der er nok, men kan det være det jeg har ikke mætte hende? Vil du foreslå jeg prøver at supplere med MME om aftenen?
Jeg vil hellere supplere med MME om aftenen og så kunne amme hende i fulde seks måneder, end at det ender med at hun om en måned begynder at afvise mig fordi hun ikke bliver mæt.
Sidste ting er at jeg har forsøgt at pumpe ud lørdag, for at ikke min produktion skulle gå ned af at hun havde fået MME fredagen, og her opdagede at jeg stort set ikke kan få andet end nogle dråber ud af det venstre bryst, men en ok mængde ud af det højre. Kan det være mit venstre bryst bare ikke producere nok og det er roden til hendes mulige sult og derfor manglende søvn om natten?
Ja, det var en ordentlig smøre, jeg har gået og sparet lidt op. Håber du kan finde hoved og hale i det hele.
Bedste hilsener
Annabella