Svar: Ammestop - 21 mdr.
21. januar 2009
Alder:
21 mdr.
Kære H
Det lyder helt rigtigt det du fortæller, det er nogle meget fine overvejelser du har gjort og netop at fortælle din dreng at det er slut er er måden at gøre det på:o)
Brug "slut" i hverdagen, når bogen klappes sammen, så er historien slut, når mælkekartonen på bordet er tom, så er det slut, når tallerkenen er tom, så er det slut med at spise, der er ikke mere mad osv. ...
Samtidig med at du siger "slut, der er ikke mere" så bruger du dit kropssprog til med dine hænder at gestikulere slut. Og det er så det samme tegn du skal bruge, når han søger brystet og så samtidig fortælle ham at nu er det slut.
I stedet skal du så også give ham et alternativ, for når han søger brystet, så er det jo udtryk for at han enten er tørstig eller udtryk for at han lige der har brug for din nærhed og fysiske kontakt. Det vil sige at du nogle gange skal tilbyde ham en kop mælk i stedet for og andre gange skal give ham masser af kys, kram og knus. Nogle gange vil det f.eks. være en fordel at aflede ham ved at kilde ham, tumle med ham, så han mærker både sig selv og dig og oplever noget sjovt "hva´så din lille bøllespire, skal mor kiiiiilde dig" og så drille ham lidt, kilde ham osv. så han får 100 pct. nærhed og kontakt - det han søger - men på en anden måde end brystet.
Rigtig meget held og lykke med det :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske