Svar: Udtrapning af amning - 5 mdr.
15. januar 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Ditte
Jeg er ked af at høre at din hudlidelse er brudt ekstra ud i øjeblikket, da behandligen kolliderer med din amning, som både du og din datter sætter pris på. Det er meget flot, hvis du kan holde ud, at have det som du har det og prioriterer amningen frem for flaske, men husk nu at amning ikke behøver være for enhver pris. Du kan malke løbende ud inden du starter behandling, så du får lavet et lille forråd i fryseren og så kan din datter stadig få din mælk på flaske. Du kan så efterfølgende supplere med modermælkserstatning og de er her rigtigt fine produkter vi har på markedet i Danmark :o)
Men hvis det går med amning og du virkelig vil prioritere dette, så vil jeg umiddelbart sige, at de fleste børn omkring 9 måneders alderen vil kunne nøjes med mælk af kop. Nogle lidt før, det afhænger helt af hvor god barnet er til at drikke af kop. Nogle børn drikker fint større mængder, og kan derfor sagtens nøjes med mælk af kop før, andre har sværere ved at drikke mælk nok af kop og kan derfor ikke.
Grunden til at jeg skriver 9 måneder handler også om at du fra denne alder kan begynde at tilbyde din datter mere komælk. Det vil sige, at du kan begynde at give hende lidt yoghurt i løbet af eftermiddagen, give hende mere ost, sødmælk osv. generelt. Det er dog fortsat en god idé at hun tilbydes enten modermælk eller modermælkserstatning frem mod 12 måneders alderen. Det kan så være udmalket modermælk (som du har gemt i fryseren) eller det kan være modermælkserstatning du køber.
Min tommelfingerregel omkring mælkebehov lyder på ca 600ml i 8 måneders alderen og i 9-12 måneders alderen nedsættes yderligere til ca 500ml, som også er den mælkemængde barnet vil have behov for fremover ...
Og så er det også sådan at netop amning og flaske jo kan gives, når barnet halvsover. Det betyder at man sen aften og tidlig morgen kan få en ret stor mængde mælk i barnet, så barnet ikke i løbet af dagen behøver indtage store mængder mælk. Det har betydning for barnets indtag af anden mad og derfor kan man ikke bare give barnet mælk hele dagen lang ...
Jeg håber du kan bruge lidt af mine overvejelser videre, fortsat held og lykke med det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske