Svar: Udtrapning af amning - 5 mdr.

15. januar 2009

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Ditte

Jeg er ked af at høre at din hudlidelse er brudt ekstra ud i øjeblikket, da behandligen kolliderer med din amning, som både du og din datter sætter pris på. Det er meget flot, hvis du kan holde ud, at have det som du har det og prioriterer amningen frem for flaske, men husk nu at amning ikke behøver være for enhver pris. Du kan malke løbende ud inden du starter behandling, så du får lavet et lille forråd i fryseren og så kan din datter stadig få din mælk på flaske. Du kan så efterfølgende supplere med modermælkserstatning og de er her rigtigt fine produkter vi har på markedet i Danmark :o)

Men hvis det går med amning og du virkelig vil prioritere dette, så vil jeg umiddelbart sige, at de fleste børn omkring 9 måneders alderen vil kunne nøjes med mælk af kop. Nogle lidt før, det afhænger helt af hvor god barnet er til at drikke af kop. Nogle børn drikker fint større mængder, og kan derfor sagtens nøjes med mælk af kop før, andre har sværere ved at drikke mælk nok af kop og kan derfor ikke.

Grunden til at jeg skriver 9 måneder handler også om at du fra ...

Annonce

... denne alder kan begynde at tilbyde din datter mere komælk. Det vil sige, at du kan begynde at give hende lidt yoghurt i løbet af eftermiddagen, give hende mere ost, sødmælk osv. generelt. Det er dog fortsat en god idé at hun tilbydes enten modermælk eller modermælkserstatning frem mod 12 måneders alderen. Det kan så være udmalket modermælk (som du har gemt i fryseren) eller det kan være modermælkserstatning du køber.

Min tommelfingerregel omkring mælkebehov lyder på ca 600ml i 8 måneders alderen og i 9-12 måneders alderen nedsættes yderligere til ca 500ml, som også er den mælkemængde barnet vil have behov for fremover ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er det også sådan at netop amning og flaske jo kan gives, når barnet halvsover. Det betyder at man sen aften og tidlig morgen kan få en ret stor mængde mælk i barnet, så barnet ikke i løbet af dagen behøver indtage store mængder mælk. Det har betydning for barnets indtag af anden mad og derfor kan man ikke bare give barnet mælk hele dagen lang ...

Jeg håber du kan bruge lidt af mine overvejelser videre, fortsat held og lykke med det hele :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor