Svar: Amning, skal - skal ikke?
13. januar 2009
Alder:
2 mdr.
Kære 2 gangs mor
Tak for dit brev og tillykke med lillesøster :o)
Det lyder som om at du i hverdagen har nok at se til og spekulere over og at du naturligt ikke får helt samme ro og hvile som du gjorde da du fødte din dreng. Dette spiller naturligt ind på amningen og det kan sagtens, ud over at børn som du skriver også er forskellige, være årsagen til at amningen har været sværere at få til at fungere denne gang.
Jeg synes det er vigtigt at du prioriterer hvor du vil bruge dine ressourcer. Det er prisværdigt at du gerne vil amme, du kender rigtig meget til det, du ved derfor også hvad det kræver, at det er en stor indsats der skal gøres og hvis du har overskuddet til det, så er det fint og du får 100 pct. opbakning til det. Men jeg synes også det lyder som om at det hos jer, er vigtigt at prioritere familien, at du kan tage dig af din dreng, at du en gang imellem kan blive aflastet fordi far kan give en flaske osv. Det lyder som om at det hos jer ikke kun er et spørgsmål om at få amningen til at køre, men snarere et spørgsmål om at hele familien skal fungere - at I alle fire skal have det godt.
Man kan gøre rigtig meget i forhold til amning, bruge hjælpebryst osv. som du har læst at jeg har foreslået andre. Det er en mulighed, netop fordi barnet ligge ved brystet og spiser sin mad via en sonde, man får stimuleret brystet lidt og der er naturligvis en sammenhæng mellem at give sit barn mad og at barnet ligger ved brystet.
Det er dog også sådan at man ved siden af en flaske også sagtens kan give masser af fysisk kontakt. At man giver mælk på flaske udelukker jo bestemt ikke dette og netop fordi barnet ofte spiser hurtigere af en flaske end af et bryst, så er det vigtigt at man er opmærksom på vigtigheden af fysisk kontakt. At man vælger at give flaske i stedet for at amme gør bestemt ikke nogen til en dårligere mor, det kan være et helt relevant valg, netop fordi det er det, som i sidste ende giver en mor med overskud og mere ro ...
Men når alt dette er sagt, så er det kun dig selv der kan mærke, hvad du har lyst til og hvad du vil. Det er enormt vigtigt at du har hjertet med i det valg du laver og at du føler det er rigtigt det du gør. For nogle kvinder er det en stor sorg at måtte opgive amningen og sorgen vil ofte være lettere at bære, hvis man føler at man har prøvet alt, at man ikke kunne gøre mere - det gik bare ikke. Det kan være lettere at leve med, det kan gøre det lettere at se andre amme efterfølgende.
Det er korrekt at du ikke på sigt vil kunne holde din mælkeproduktion oppe kun med udmalkning. Det vil ofte være sådan at man ikke med maskinen kan producere på samme måde, som hvis man ammede. En brystpumpe kan bruges til at få sat gang i mælkedannelsen og holde mælkemængden på et vist niveau i en periode, men det er vigtigt at barnet kommer til brystet og dier for at opretholde mælk til hele ammeperioden. Det lyder derfor helt rigtigt at din mælkeproduktion daler, nu hvor du er begyndt at malke ud og give din mælk på flaske.
Hvis du ønsker at stoppe amning fuldt, så gør du det bedst ved at trappe langsomt ned, det vil sige bruge brystpumpen færre gange dag for dag. Hvis du således bruger brystpumpen 5 gange dagligt i dag, så kan du bruge den 4 gange dagligt i morgen, 3 gange dagligt i overmorgen osv. Nogle gange kan man gå meget hurtigt til værks og skære en udmalkning væk dag for dag, andre gange skal man skære ned over flere dage - du må her prøve at vurdere, hvordan din krop har det bedst.
Med hensyn til din datters rytme, så er hun fortsat lidt selvstyrende med den alder hun har, du begynder dog at kunne arbejde lidt på at give hende 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på efter middagen. Det vil derfor være rigtig fint, at du tager hende op, når du mener det er tid at dagen skal til at begynde, du kan evt. bade hende om morgenen/formiddagen, når storebror er afleveret og du har tid, netop for at aktivere hende og holde hende lidt vågen, hvorefter hun så kan få mad og blive puttet til formiddagslur. Det kan altså være fornuftigt som du skriver at forsøge at finde en rytme, hvor hun ikke sover hele formiddagen og holder hof omkring midnat :o)
Med hensyn til at hun gerne vil følge med og opleve verden, så var en sansegynge måske noget for jer. En sansegynge er en stor rund gynge med et net. Man hænger gyngen 25-30 cm over gulvet, lægger en dyne på (eller køber en specialdyne) og lægger så barnet på gyngen. Når barnet sparker med benene, bruger sine arme, så bevæges gyngen stille og roligt fra side til side og barnet vugges på den måde lige så stille, imens det kan kigge rundt i rummet, opleve verden på en rolig måde. Så når din datter ikke er til musik, slynge, være hos mor hele tiden - så er hun måske mere til en sansegynge ...
Jeg håber du kan bruge mine råd lidt videre, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske