Amning, skal - skal ikke?

13. januar 2009

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Amning, skal - skal ikke?

Hej Helen,

Jeg er ny med det at spøge til råds igennem nettet, men har kunne bruge dine svar til andre rigtig fint...

Jeg er mor til en dreng der fylder 3 år til feb og til en pige på 11 uger og det er hende jeg vil spørge til.

Lidt baggrund: Bor med far men vi flyttede 14 dage før jeg fødte og det var et meget hårdt press på vores forhold, så de sidste månder af min graviditet var ikke så fede. God fødsel kom på 40 min og alt fint men det var stadig svært at finde tilbage til den gode dialog og rummelighed... vi er dog i god vind siden julen.

Spørgsmålet 1 er om amning, da hun blev forkølet 1 gang som 3 uger og vi alle gik helt ned med den store sygdom i 3 uger i december, nægter hun nu siden 4 januar at spise mit bryst og jeg elsker at amme, men det har bare været sværere med hende;o) Jeg malker ud, men giver også MME flaske og det er nok derfor hun ikke gider, da det jo er nemmere at få på flaske. Hun får ca halvt af hver nu og virker mæt, men jeg synes det er svært at holde produktion oppe med en håndpumpe?

Så læste jeg lige at man kunne snyde dem lidt med noget man sætte på brystet, så de fik mælk og samtidig stimulerede brystet? men jeg ved ikke om det er noget jeg kan og om jeg faktisk orker det, for det er jo også blevet lidt nemmer med den flaske at far kan tage over;O) Havde ingen problemer med min dreng og har selv lavet en amme opgave da jeg er afspændingspædagog, så synes jeg har rimelig styr på det, men overraskede over det gik den vej... hvis jeg nu vil stoppe med ...

Annonce

... at pumpe hvordan gør jeg det så bedst?

Nå men nr 2 er så, at hun er et lille kolik agtig pige som sin bror bare på en helt anden måde. Vi har fået to behandlinger med kranio sakral, da hendes hofte var lidt skæv af spændinger fra den hurtige fødsel, det virker som om det har været ok,,,, kan især se det på kroppen og hendes skrigeri er gået fra starte ca kl 16 til kl 23/24 om natten puha... det er nu kun ca 2 timer, men det er der hvor vi nu bare er mest trætte øv og det gør at hendes rytme er helt ved siden af... hun sover så til kl 12 om dagen med mad pauser, hvor jeg prøver trods træthed at holde hende lidt vågen, men det er stort set umuligt...

Hvad kan jeg gøre? Og skal jeg gøre noget? Hun er så en del vågen om dagen og aften hvor hun er glad og nyder alt hvad jeg finder på selv at gå i brusebad på min arm;o)

Hun er super stærk og det var bror manden også, har holdt sit hoved selv siden 3 uger og ligger hele tiden på maven og er på albuer og rullet rundt et par gange allerede, så tror at hun bliver stimuleret nok? Og holder også øje med om det nu er for meget også med en dejlig nysgerrig storbror.. hun snakker meget også alene i vuggen og kan sove overalt.

Det virker ikke alt det jeg gjorde med den store, så som musik, dans, slynge, pakke ind, bare være på mor, hun er total i selvsving og det kommer fra 0 til 20. lidt sjovt at de kan være så forskellige og nyder det sikkert senerhen....

Jeg har bare brug for nogle generelle råd og opbakning.

På forhånd tak
2 gangs moren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder