Svar: Amning eller flaske - 3 mdr.

8. januar 2009

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære bekymrede mor

Det er dejligt at I har fundet ud af at din datters gråd skyldtes mangel på mad og derfor er det helt naturligt og rigtig godt, at du er begyndt at supplere med en flaske og du må her naturligvis give hende efter behov.

Jeg kan dog sagtens forstå dit ønske om at amme og jeg synes bestemt heller ikke at du skal opgive amningen. Det lyder dog som om at du skal arbejde på at få din mælkemængde sat op, så din datter så vidt muligt kan nøjes med at få hos dig og så en gang imellem, f.eks. om aftenen, kan suppleres med en flaske og sove et lidt længere stræk.

Det har betydning hvor tit du ammer hende. Det er nemlig hyppigheden af amning der øger din mælkeproduktion. Jo hyppigere du lægger til jo mere mælk. Det vil sige at det giver mere mælk at amme hende hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det giver ikke ekstra mælk at amme hende i 40 minutter i stedet for i 20 minutter ...

På samme måde vil det øge din mælkemængde, hvis du kan malke ud. Det vil sige imellem amningerne, når din datter sover, kan du stimulere dine bryster lidt ekstra. Om aftenen, nat eller tidlig morgen er amning også vigtigt - her producerer du mere af det mælkestimulerende hormon og derfor er amning (udmalkning/stimulation) på dette tidspunkt med til at opretholde din mælkemængde. At bibeholde amning om natten er derfor givet rigtig godt ud :o)

Det kan være en idé for dig at leje en brystpumpe og her leje en pumpe med dobbeltaggregat. Det at stimulere og malke ud på begge bryster samtidig kan faktisk øge din mælkemængde med op til 60%. Du kan også gøre det at du har din datter liggende ved det ene bryst og bruger brystpumpen på det andet bryst. Den mælk du malker ud, kan du jo så bagefter give din datter på flaske.

Det er vigtigt at du sørger for at få hvile og få ro i løbet af dagen. Hvis du stresser, så mindskes din mælkemængde, ro er altså vigtigt. Du kan derfor med fordel lægge dig og amme hende liggende i løbet af dagen, så du også får slappet lidt af midt på dagen.

Det er også vigtigt at du sørger for at spise og drikke i løbet af dagen og passe på dig selv. Dagen kan meget hurtigt gå med lillepigen, skiftning, bad, amning, udmalkning osv. og så er klokken pludselig blevet 12 og du har hverken fået vådt eller tørst. Det dur altså ikke. Der skal, lidt populært sagt også være noget at lave mælk af og derfor er det vigtigt at du også tænker over at du skal have morgenmad, frokost, aftensmad og små mellemmåltider ind imellem. Det kan være en grovbolle, en gulerod eller lignende - men du skal ...

Annonce

... have noget og du skal give dig lidt tid til lige at sidde lidt ned og slappe af i løbet af dagen :o)

Man kan købe ammete i helsekostbutikker. Der er dog forskellige meninger om disse, nogen mener de fremmer mælkedannelsen, andre oplever ingen forskel og man skal være opmærksom på at der i visse urteteer er urter, som kan give barnet mavekneb og gråd og ondt i maven er måske ikke lige det I har behov for :o)

Nogle kvinder har en langsom nedløbsrefleks og her kan man nogle gange behandle med syntocinonspray. Nogle kvinder har også effekt af at få en behandling med primperan. Undersøgelser har vist at Primperan har en positiv effekt på prolaktinniveauet (det mælkestimulerende hormon) og mælkeproduktionen. Man tager præparatet som en kur, hvor du tager 10 mg x 3 dgl i 5-10 dage. Hvis der er positiv effekt, vil den vise sig efter ca 2 døgn.

Når man stopper med Primperanen vil mælkemængden kunne falde igen og derfor er det vigtigt at barnet efterfølgende spiser hos mor, for at mælkeproduktionen opretholdes. Både syntocinonspray og Primperan skal haves på recept hos egen læge og det anbefales ikke at man tager i det i længere tid. Derudover anbefales Primperan ikke til kvinder med tendens til depression.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også vigtigt at du lægger din datter til brystet i forskellige ammestillinger, da din datter stimulerer brystet forskelligt alt efter hvordan hun ligger ved brystet. Prøv derfor at variere mellem den traditionelle stilling og tvillinge stilling om dagen og læg dig ned og am liggende om natten.

Du skal også vide at man kan bruge det der hedder et "hjælpe-bryst" eller lact-aid-system. Det er en lille anordning, hvor man har en tynd sonde siddende ved brystvorten og igennem sonden løber så mælken ned til barnet. Samtidig ligger barnet så og dier på vorten og oplever således at få mælk fra brystet samtidig med at barnet faktisk også stimulerer brystet. Mælken kan komme fra en speciel pose eller fra en flaske, som man har stående ved siden af sig.

Der er altså rigtig mange ting man kan gøre og jeg kan fornemme at det er meget vigtigt for dig stadig at kunne give din datter din mælk. Derfor synes jeg heller ikke at du skal give op endnu, men forsøge nogle af ovenstående ting og se om det kan hjælpe dig lidt videre.

Lykkes det så ikke, så skal du ikke fortvivle - du er stadig den bedste mor for din lille pige, selvom amningen ikke lykkes. Det vigtigste er trods alt at hun tager på, udvikler sig og har det godt :o)

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger