Brev:
Amning eller flaske - 3 mdr.
8. januar 2009
Alder:
3 mdr.
Amning eller flaske - 3 mdr.
Hej Helen
Tak for dit svar på mit spørgsmål vedr. gråd og putning. Det er i mellemtiden blevet tydeligt for os, at vores datters gråd primært skyldes sult. Vi kan nu stoppe hendes gråd fuldstændigt ved at tilbyde hende flaske - og her spiser hun gladeligt 50-100 ml. før hun falder i søvn. Det er en lettelse at vi har fundet årsagen til hendes gråd, og det har gjort de sidste par aftener meget nemmere for os, men jeg frygter at det vil gå ud over amningen om dagen og natten, hvis jeg fortsætter med at give hende flaske og hvis jeg evt. også begynder at give hende en/flere flasker i løbet af dagen.
Jeg har stadig held med at amme hende, når hun vågner efter sine lure i løbet af dagen, selv om det er lidt forskelligt, hvor meget hun spiser. Men efter max 1 times vågentid begynder hun at klynke igen, og her kan jeg ikke få hende til at spise ved brystet - men gerne af flaske. Det er meget fristende at tilbyde hende denne, og herefter kunne lægge hende mæt og træt i seng til en længere lur.. men omvendt vil jeg også meget gerne fortsætte med at amme hende, så jeg tøver lidt..
Jeg vil gerne kæmpe for at komme tilbage i en god ammerytme, men spørgsmålet er om løbet allerede er kørt og om hun af en eller anden grund ikke trives med amningen? Hun accepterer tydeligvis kun brystet, når hun halvsover og dermed ikke er helt bevidst om hvad der foregår. Jeg synes at jeg passer meget på med ikke at presse hende, men hvordan skal jeg få hende til at synes om brystet igen?
Skal jeg forsøge at fortsætte med amning så vidt muligt, og kun tilbyde flaske om aftenen, eller er det bedre - om muligt - helt at forsøge at vænne hende fra at få flaske? Hvor længe tror du jeg vil kunne fortsætte med at amme ved siden af, at hun får flaske? Er det forventeligt at hun på (kort?) sigt afvise brystet helt?
Jeg ved godt at det ikke er alt om at gøre at kunne amme sit barn, men hvis du tror at jeg fortsat har mulighed for at kunne gøre dette, vil jeg gerne gøre en indsats for det - også for hendes skyld.
Hilsen en bekymret mor