Svar: Stoppe natamning

11. december 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maibrit

Børn i 6 måneders alderen vil normalt fortsat have behov for ca 6 amninger i døgnet, ved siden af 2-3 måltider skemad. For at give plads til både mælk og mad, vil det ofte være nødvendigt at amme både sen aften (omkring midnat) og igen næste morgen tidlig, men amningen midt om natten kan man normalt begynde at springe over i 6 måneders alderen.

Jo mere mælk og mad barnet får i løbet af dagen, jo bedre kan barnet naturligvis springe over om natten. Hvis barnet ikke indtager nok i dagtimerne, vil det naturligt efterspørge det om natten - behovet skal jo dækket.

En plan for dage kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Tilbydes agurkestænger eller lignende i hånden at gnaske lidt i.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Ammes og kan også her tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden at sutte på, det kan være appelsinbåde, fersken, kiwi, ...

Annonce

... blomme eller lignende. Vand af kop.

Powernapper evt. Den begynder dog ofte at blive sprunget over

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, tilbydes lidt brødskorper, agurkestænger eller lignende at gnaske i. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Nat 23.30-05: Sover uden at få mælk

Nogle børn vil af sig selv springe amningen over midt nat, hvis de spiser og drikker i løbet af dagen, som ovenstående beskriver. Andre har brug for at man tilbyder brystet og afkorter amningen mere og mere og sætter noget andet i stedet.

Det sker også nogle gange at amningen om natten er blevet lidt en vane, når barnet vågner og småpjevser lidt så lægger man automatisk til brystet. Det er dog ikke sikkert at barnet har behov for mælken, det kan ligeså godt være behov for stillingsskift og beroligende kærtegn for at komme videre i søvnen.

Det er en god idé ikke at amme hele natten, da barnet naturligt så ikke vil kunne spise mad nok i løbet af dagen.

Jeg håber at ovenstående plan og tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og rigtig god jul.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"