Egen seng

11. december 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 8 mdr.

Egen seng

Hej Helen,

Jeg er højgravid med nummer 2, og har i forvejen Elvira på 2,5 år. Elvira ender ofte i vores seng om natten, hvilket ofte er hyggeligt, men ind i mellem medfører at vi alle sover meget dårligt. Det er ok, synes vi begge, at hun nogle dage kommer ind i løbet af natten (sover stadig i tremmeseng, så vi henter hende hvis hun vågner), men nu er det efterhånden hver nat, og det er som om at hun vågner tidligere og tidligere og vil ind til os.

Vi overvejer derfor at vænne hende af med det, men det føles bare så hårdt at hun ALDRIG må komme ind til os mere og sove..... og vi er vel nødt til at være konsekvente? Hun kan vel ikke forstå at hun gerne må komme ind hvis hun vågner kl 5, men ikke hvis hun vågner kl 2..... eller hvad? Hertil kommer så, at den nye baby jo nok også ender med at sove i vores seng, og så er det da synd for Elvira, hvis hun ikke må?

En anden ting vi gerne vil prøve at få vænnet hende af med inden babyen kommer er, at vi skal sidde hos hende om aftenen indtil hun sover. Det har vi ...

Annonce

... altid gjort, og det er sådan set også hyggeligt og ok (på nær de dage hvor det tager 45 min.), men jeg forudser at det kan blive besværligt når der kommer en mere, at vi skal bruge så lang tid på at putte Elvira. Når hun bliver passet og i vuggestuen er hun jo vant til at falde i søvn selv, så jeg håber at vi hurtigt kan vænne hende til dette.

Hun har et meget højt udviklet sprog, så vi kan nemt kommunikere med hende. Hvad synes du at vi skal give som grund til de evt. to nye sovevaner? Jeg tænkte at sige at det med egen seng er fordi at vi alle sover bedst på den måde (og gøre det lidt sjovt til at far snorker, og mor vender sig om og hun smasker på sutten, og så vækker vi hinanden), fremfor at sige at hun er blevet for stor? Så hun ikke tror at det er hendes skyld.... og mht det med at falde i søvn selv, hvad skal forklaringen være her - har du et bud? Og hvad synes du i det hele taget om vores planer med hendes søvnvaner? Og hvornår vil du i øvrigt foreslå at hun kommer i juniorseng?

På forhånd tak for svar :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder