Brev:
Egen seng
11. december 2008
Alder:
2 år, 8 mdr.
Egen seng
Hej Helen,
Jeg er højgravid med nummer 2, og har i forvejen Elvira på 2,5 år. Elvira ender ofte i vores seng om natten, hvilket ofte er hyggeligt, men ind i mellem medfører at vi alle sover meget dårligt. Det er ok, synes vi begge, at hun nogle dage kommer ind i løbet af natten (sover stadig i tremmeseng, så vi henter hende hvis hun vågner), men nu er det efterhånden hver nat, og det er som om at hun vågner tidligere og tidligere og vil ind til os.
Vi overvejer derfor at vænne hende af med det, men det føles bare så hårdt at hun ALDRIG må komme ind til os mere og sove..... og vi er vel nødt til at være konsekvente? Hun kan vel ikke forstå at hun gerne må komme ind hvis hun vågner kl 5, men ikke hvis hun vågner kl 2..... eller hvad? Hertil kommer så, at den nye baby jo nok også ender med at sove i vores seng, og så er det da synd for Elvira, hvis hun ikke må?
En anden ting vi gerne vil prøve at få vænnet hende af med inden babyen kommer er, at vi skal sidde hos hende om aftenen indtil hun sover. Det har vi altid gjort, og det er sådan set også hyggeligt og ok (på nær de dage hvor det tager 45 min.), men jeg forudser at det kan blive besværligt når der kommer en mere, at vi skal bruge så lang tid på at putte Elvira. Når hun bliver passet og i vuggestuen er hun jo vant til at falde i søvn selv, så jeg håber at vi hurtigt kan vænne hende til dette.
Hun har et meget højt udviklet sprog, så vi kan nemt kommunikere med hende. Hvad synes du at vi skal give som grund til de evt. to nye sovevaner? Jeg tænkte at sige at det med egen seng er fordi at vi alle sover bedst på den måde (og gøre det lidt sjovt til at far snorker, og mor vender sig om og hun smasker på sutten, og så vækker vi hinanden), fremfor at sige at hun er blevet for stor? Så hun ikke tror at det er hendes skyld.... og mht det med at falde i søvn selv, hvad skal forklaringen være her - har du et bud? Og hvad synes du i det hele taget om vores planer med hendes søvnvaner? Og hvornår vil du i øvrigt foreslå at hun kommer i juniorseng?
På forhånd tak for svar :-)