Svar: Nedtrapning amning

8. december 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Trine

Det lyder som en god idé at I fortsætter med at forsøge med flasken, da du har et stort ønske om at stoppe amning eller i hvert fald nedtrappe amning. Med den alder din datter har, er hendes mælkebehov stort og hun har brug for at få enten modermælk eller modermælkserstatning til hun er 12 måneder gammel.

Selvom hun i 9 måneders alderen sagtens kan tilbydes lidt sødmælk eller surmælksprodukt i form af tykmælk eller lignende, så har hun stadig behov for enten modermælkserstatning eller modermælk ved siden af. Hvis du derfor allerede nu ved med dig selv, at du ikke vil amme så længe, så er det en god idé at I arbejder på at få hende til at tage en flaske. Det vil alt andet lige også gør det nemmere at få hende passet, både hvis du skal i byen eller når hun skal i institution.

Hendes mælkebehov vil naturligvis nedtrappes stille og roligt i takt med at hun spiser mere og mere skemad. Gennemsnitligt vil de fleste børn på 6 måneder have behov for 5-6 amninger dagligt. I 7 måneders alderen vil de fleste kunne nøjes med ca 4 og i 8-9 måneders alderen ca 3. Mellem 10-12 måneder vil to amninger ofte være passende. Vælger man ikke at amme, så vil det være fint at give flaske som beskrevet her i stedet for.

Det kan være en god idé at malke lidt modermælk ud og tilbyde dette på flasken, fordi hun så kender smagen og måske så tager imod. Det kan også være en god idé at lade far eller en anden forøge sig med flasken, fordi han ikke forbindes med amning, nogle gange hjælper det at mor er helt væk, for så er andre muligheder jo ligesom udelukket :o)

Man kan også nogle gange forsøge at ...

Annonce

... søde mme lidt, fordi modermælk i smagen er betydeligt mere sødt end erstatning og så hjælper det ofte også at forsøge med forskellige typer flaskesutter. Hvis din datter bruger sut, så kan det være en fordel at forsøge med en flaske som minder om sutten hun er vant til.

Hvis man ønsker at stoppe amning og gå over til flaske, så vil man normalt bedst gøre det, ved at erstatte en amning med flaske. Det vil sige at I stedet for amme, gives flaske på det tidspunkt man normalt ville amme. Hvis man ammer 5 gange dagligt, kan man således amme 4 gange dagligt og give en flaske. Herefter trappes ned, så man ammer 3 gange dagligt og giver to flasker, herefter 2 amninger og 3 flasker osv. Det er vigtigt at din krop når at følge med og det er også en god idé i forhold til din datters mave og tilvænning til erstatning.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Som sagt er mælkebehovet stort og det vil være usædvanligt, at hun kan indtage sit behov kun af glas. I en alder af 6½ måned er det meget små mængder hun mestrer at drikke af glas. De fleste børn drikker i den alder 800-900ml mælk ved siden af skemad ... I 8 måneders alderen er mælkeindtaget ca 600ml ved siden af skemad og efter 10 måneder ca 400ml ved siden af maden hun spiser ...

Der er ikke noget problem i at du tager i byen og er væk kl. 19. Her kan hun få flaske og vil hun ikke det, så kan hun sagtens få lidt mme af en kop og klare sig til du er hjemme igen om aftenen eller først på natten, hvor du så kan lægge hende til efter behov.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre og giver lidt forklaring på hvad din datter har behov for og hvad du kan gøre :o) Rigtig god jul herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor