Svar: Manglende mælk sidst på dagen

22. november 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Tine

Det er dejligt at det går så fint med Sebastian og at han trives og tager fint på - og super at lægen roste ham! Det kan man jo godt lide at høre ... :o)

Når man gerne vil øge sin mælkemængde, så er det vigtigt at brysterne bliver stimuleret ekstra - det handler simpelthen om at vise kroppen et øget behov, det er efterspørgsel og udbud. Det vil sige at det giver øget mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time og det er altså hyppigheden man skal fokusere på mere end varigheden. Det giver altså ikke nødvendigvis mere mælk at amme i 1 time i stedet for ½ time.

Derfor er det også vigtigt at man, hvis man bruger en brystpumpe ikke bruger den direkte i forbindelse med amning, men malker ud f.eks. 1-1½ time efter amning og således også 1-1½ time inden man skal amme igen næste gang. En anden mulighed er dog også at bruge brystpumpen på det ene bryst, imens man ammer på det andet.

Det er nemlig også sådan at dobbeltudmalkning, altså stimulation af begge bryster samtidig har stor betydning for mælkeproduktionen, undersøgelser har vist at man kan øge sin mælkemængde med op til 60% ved at dobbeltamme eller dobbeltudmalke. Du kan altså om morgenen og formiddagen, hvor din mælkeproduktion er højest og hvor han kan nøjes med kun et bryst - lægge ham til den ene side og samtidig bruge brystpumpen på modsatte bryst. Når du så skal amme ham næste gang, så starter du på den side, hvor du havde brystpumpen sidst og lader ham spise godt derfra.

Man siger normalt at du 1 time efter du har ammet, vil have dannet ca 45 pct. ...

Annonce

... mælk igen, 2 timer efter ca 70 pct., 3 timer efter ca. 90 pct. og 4 timer efter ca 100 pct. Der vil således være mælk at komme efter, selvom du har ammet eller malket ud. Læs i øvrigt min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i min artikelsamling.

Derudover giver det ekstra mælk at amme eller malke ud om natten, fordi prolaktinniveauet er højere der. Det kan således være en rigtig god idé at udnytte, hvis barnet om natten sover et lidt længere stræk, at lægge en ekstra amning eller udmalkning ind der. Hvis man alligevel vågner og skal op at tisse, så kan man vurdere om man har overskud til at stimulere brysterne lidt .. Man skal dog her altid vurdere hvad der er mest vigtigt - netop ro og det at få sin søvn er også meget vigtigt i forhold til at producere mælk og der er ingen tvivl om at stress påvirker mælkedannelsen negativt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er også en rigtig god idé at amme i forskellige ammestillinger fordi han stimulerer dit bryst forskelligt alt efter hvordan du lægger ham til. Prøv derfor om du kan amme både siddende, liggende, i traditionel stilling og tvillingestilling.

Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om hvordan du øger din mælkemængde. Jeg vil tilsidst også lige sige, at hvis du forsøger at amme hyppigere eller bruge brystpumpen lidt imellem to amninger eller sammen med amning, så vil din mælkeproduktion normalt ret hurtigt stige - vi taler ca 1½ max 2 døgn. Så det er ikke noget du skal arbejde på i mange dage, effekten skulle gerne komme forholdsvis hurtigt :o)

Rigtig meget held og lykke fortsat.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. september 2024 | Amning | 11 mdr.

Søvn og ammestop - 11 mdr.

Kære Helen Jeg har en glad og nysgerrig dreng på 11måneder og 14 dage. Jeg...

23. juli 2024 | Amning | 3 mdr.

Vægttab under amning

Kære Helen Så er vores lille datter kommet til verden efter en langvarig men...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor