Svar: Manglende mælk sidst på dagen
22. november 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Tine
Det er dejligt at det går så fint med Sebastian og at han trives og tager fint på - og super at lægen roste ham! Det kan man jo godt lide at høre ... :o)
Når man gerne vil øge sin mælkemængde, så er det vigtigt at brysterne bliver stimuleret ekstra - det handler simpelthen om at vise kroppen et øget behov, det er efterspørgsel og udbud. Det vil sige at det giver øget mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time og det er altså hyppigheden man skal fokusere på mere end varigheden. Det giver altså ikke nødvendigvis mere mælk at amme i 1 time i stedet for ½ time.
Derfor er det også vigtigt at man, hvis man bruger en brystpumpe ikke bruger den direkte i forbindelse med amning, men malker ud f.eks. 1-1½ time efter amning og således også 1-1½ time inden man skal amme igen næste gang. En anden mulighed er dog også at bruge brystpumpen på det ene bryst, imens man ammer på det andet.
Det er nemlig også sådan at dobbeltudmalkning, altså stimulation af begge bryster samtidig har stor betydning for mælkeproduktionen, undersøgelser har vist at man kan øge sin mælkemængde med op til 60% ved at dobbeltamme eller dobbeltudmalke. Du kan altså om morgenen og formiddagen, hvor din mælkeproduktion er højest og hvor han kan nøjes med kun et bryst - lægge ham til den ene side og samtidig bruge brystpumpen på modsatte bryst. Når du så skal amme ham næste gang, så starter du på den side, hvor du havde brystpumpen sidst og lader ham spise godt derfra.
Man siger normalt at du 1 time efter du har ammet, vil have dannet ca 45 pct. mælk igen, 2 timer efter ca 70 pct., 3 timer efter ca. 90 pct. og 4 timer efter ca 100 pct. Der vil således være mælk at komme efter, selvom du har ammet eller malket ud. Læs i øvrigt min artikel "Udmalkning og opbevaring af modermælk" som du finder i min artikelsamling.
Derudover giver det ekstra mælk at amme eller malke ud om natten, fordi prolaktinniveauet er højere der. Det kan således være en rigtig god idé at udnytte, hvis barnet om natten sover et lidt længere stræk, at lægge en ekstra amning eller udmalkning ind der. Hvis man alligevel vågner og skal op at tisse, så kan man vurdere om man har overskud til at stimulere brysterne lidt .. Man skal dog her altid vurdere hvad der er mest vigtigt - netop ro og det at få sin søvn er også meget vigtigt i forhold til at producere mælk og der er ingen tvivl om at stress påvirker mælkedannelsen negativt.
Det er også en rigtig god idé at amme i forskellige ammestillinger fordi han stimulerer dit bryst forskelligt alt efter hvordan du lægger ham til. Prøv derfor om du kan amme både siddende, liggende, i traditionel stilling og tvillingestilling.
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om hvordan du øger din mælkemængde. Jeg vil tilsidst også lige sige, at hvis du forsøger at amme hyppigere eller bruge brystpumpen lidt imellem to amninger eller sammen med amning, så vil din mælkeproduktion normalt ret hurtigt stige - vi taler ca 1½ max 2 døgn. Så det er ikke noget du skal arbejde på i mange dage, effekten skulle gerne komme forholdsvis hurtigt :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske