Brev:
Manglende mælk sidst på dagen
22. november 2008
Alder:
1 mdr.
Manglende mælk sidst på dagen
Hej Helen
Så er jeg på banen igen. Du giver jo altid så utrolig kvalificerede svar, så jeg tøver ikke med at skrive til dig :o)
Sebastian er nu 6 uger (i dag faktisk!) og er simpelt hen en dejlig, nem og livsglad lille baby allerede. Han virker til at stortrives - lægen var meget imponeret over, hvor opmærksom han er, da vi var til 5 ugers tjek i tirsdags. Han tager fint på i vægt - ligger perfekt på vækstkurven, iflg. lægen. Han vejede ved fødslen 3340 gram og var 53 cm. Nu vejer han 4800 gram og er 57 cm. Så han vokser, kan du nok regne ud ;-)
Det går også rigtig fint med amningen - sådan i store træk i hvert fald. Problemet opstår sidst på dagen. Hans "rytme" er nogenlunde således:
Vågner kl. 5 eller 6 og vil gerne have lidt at spise. Vi falder så gerne i søvn igen.
Kl. 7.30 eller 8 (det svinger lidt): Fint måltid, nattøj af og hygge ved puslebordet (han er altid meget smilende om morgenen, og det er oftest en rigtig dejlig stund). Tøj på.
Ved 9 tiden falder han i søvn igen - og vågner mellem 11 og 12. Pusles, ammes, leger gerne lidt. Opmærksom igen.
Kl. 12-15 plejer vi gerne at gå med barnevognen (jeg har desværre ikke mulighed for at stille ham udenfor selv, så får pænt meget motion;-))
Han vågner gerne umiddelbart efter, vi kommer op i lejligheden igen. Her er han som regel MEGET sulten! Tømmer gerne begge bryster - eller sådan virker det i hvert fald!
Sover så lidt igen ved 16 tiden, og vågner, når far kommer hjem ved 17.30 tiden. Så spiser han lidt igen, far pusler, bader, hygger, gør klar til natten osv. Dette foregår i et stille og roligt tempo for ikke at køre ham for meget op inden sengetid, så at sige.
Ved 19 eller 19.30 tiden tager jeg ham med ind i soveværelset med dæmpet belysning (hvor vuggen står), ammer ham og putter med sang og stille stemme.
Når jeg selv går i seng ved 22 eller 23 tiden, tager jeg ham gerne - sovende - over i sengen og giver ham stille og roligt mad. Lægger ham derefter tilbage igen.
Han vågner så gerne kl. 2 og kl. 5, hvor jeg ammer - ca. 10 minutters varighed for hvert nattemåltid. Ved 5 tiden ender det som regel med, at han falder i søvn hos mig, hvor vi så vågner sammen kl. 7 eller deromkring, og så starter en ny dag :-)
Det er vigtigt for mig at pointere, at vi egentlig ikke har gjort alverden for at skabe en rytme som den netop beskrevne. Det er bare ligesom blevet sådan uden at vi egentlig har tænkt mere over det. Men det er bestemt dejligt :o)
Problemet opstår omkring eftermiddagsamningen og aftenamningen, som alt for ofte ender i hat og briller, rent ud sagt! Det er især om aftenen som om, at jeg simpelt hen slet ikke har mælk nok til ham. Og idet, han i forvejen er en luftsluger, bliver det bestemt ikke bedre af. Fra eftermiddagsamningen og fremefter til han kommer i seng, lægger jeg ham til begge bryster. Han tømmer det ene, bøvser osv., og jeg tilbyder så det næste. Men det er bare som om, jeg ikke har nok. Jeg kan ikke presse noget ud osv. Det kan jeg sagtens tidligt på dagen, og ofte står det ud i stråler om formiddagen i forbindelse med amningen der.
Han bliver virkelig hysterisk, kører helt op (han er en virkelig temperamentsfuld lille mand!) Nogle gange bliver han så rød i hovedet af at skrige, at han nærmest glemmer at trække vejret! Det frustrerer mig inderligt, hvilket jeg naturligvis er klar over, har betydning for min mælkeproduktion og nedløbsrefleks osv. Jeg kan ligefrem fornemme på mig selv, at jeg, når vi nærmer os de sene amninger, begynder at blive anspændt af pure angst for, hvordan de nu kommer til at forløbe. Jeg synes samtidig, det er super ærgerligt, at det, der gerne skulle være et hyggeligt putteritual mest af alt ender i, at han falder i søvn af udmattelse.
Det virker som om, at de amninger, hvorimellem der ikke går 3-4 timer, ender i ragnarok, fordi jeg ikke når at producere nok mælk på halvanden time til et måltid, der gør ham tilpas mæt.
Jeg har på anbefaling fra min søster (som har ammet begge mine nevøer) købt en brystpumpe. En sådan skulle jo efter sigende kunne øge min mælkeproduktion. Jeg kan bare ikke gennemskue princippet omkring denne. Hvornår skal jeg pumpe ud for at sikre mig mere mælk sidst på dagen til ham? Hvor lang tid efter en amning skal der gå, før jeg kan pumpe ud?
Helen, hvad gør jeg? Kan mærke, at jeg har inderligt brug for rådgivning omkring denne problematik. Jeg vil så gerne amme - og jeg ELSKER de måltider, der foregår i ro og mag med en lykkeligt (og mæt!) smilende søn ved mit bryst.
Mange hilsner
Tine