Svar: Kolik, amning

22. november 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mor

Kolik er det man kalder for en udelukkelsesdiagnose, det vil sige at barnet skal være grundigt undersøgt, så man har udelukket at barnet er syg, har brækket en skulder, forrykket en nakkehvirvel eller lignende, som naturligt vil give barnet smerter og gøre barnet grædende og ulykkeligt. Hvis barnet findes fuldstændig sund og rask og man alligevel oplever at barnet er meget grædende, så taler man om kolik,

Man siger at ca 10-20% af alle spædbørn rammes af kolik og man definerer normalt kolik som uforklarlige anfald af gråd og irritabilitet, som varer mere end tre timer om dagen i mindst tre dage om ugen - og som varer ved i mere end tre uger.

Grådanfaldene begynder ofte et par uger efter fødslen og forsvinder igen mellem 12-16 uge. Hos nogle børn sker det fra den ene dag til den anden, forældre kan simpelthen sætte dato på hvornår barnet pludselig holdt op med at græde, hos andre er det en mere gradvis bedring, som sker dag for dag.

Barnet har ofte grådanfald hen på eftermiddagen eller tidligt om aftenen. Barnet virker helt ulykkelig, græder rigtig meget, krummer sig sammen, trækker sine ben op, bliver rød i hovedet og virker utrøsteligt ligegyldigt hvad man gør.

Man ved ikke hvorfor nogle børn får kolik og der er rigtig mange forklaringer og meget bliver forsøgt for at afhjælpe det. Det hænger naturligvis sammen med at det er utroligt frustrerende at være forældre til et barn der græder så ulykkelig og hvor intet man forsøger tilsyneladende hjælper. Forklaringerne på kolik går lige fra sult (behov for mere mad) og det modsatte overfodring (længere tid imellem måltiderne), luft i tarmene, overfølsomhed overfor mælk, umodne tarme og tarmkramper til at årsagen skal findes hos forældrene - at man har svært ved at læse barnets signaler, at man fejltolker barnets signaler, at fødslen har været traumatisk osv. Ingen kender altså fuldstændig grunden.

Og når man ikke kender årsagen, så er det også svært at behandle og derfor er I nødt til at forsøge jer lidt frem og gøre det, der virker bedst for jer alle 3. Det er absolut vigtigere at jeres dreng får sovet end hvordan han lige bliver puttet og finder roen. I skal altså have mere fokus på at han får sin søvn end puttemetoden og hvis I alle får slappet lidt af ved at han falder i søvn hos jer, så er det helt fint. Faktisk oplever mange forældre at netop fysisk kontakt er noget af det som hjælper ...

Annonce

... bedst. Det kan derfor varm anbefales at investere i en slynge, fordi jeres dreng kan ligge i din, er helt tæt på jer, kan være vågen, kan falde i søvn osv. som det passer og I har samtidig mulighed for at bevæge jer rundt.

Der er masser af råd, både fra familie, sundhedsplejerske, lære også og man kan godt til sidst modtage så mange råd, at man hverken ved ud eller ind og faktisk bliver mere forvirret og det er derfor I er nødt til at forsøge jer frem. For måske virker det at give ham mere mælk, hvis ikke han kan finde ud af flaske eller kop, så f.eks. på en 10 ml sprøjte som I holder ved munden. Det kan også være at det er en hjælp at amme ham hyppigere, fordi du derved får sat din mælkemængde op og jo mere mælk, jo lettere flyder den til ham og jo mindre luft vil han måske sluge ... Og så kan det være at det hjælper at gøre lige modsat - der er ingen faste regler.

Med hensyn til flaske, så er der nogle børn som bare nægter den kategorisk. JO tidligere man starter med flasken, jo større sandsynlighed for at barnet vil tage den og hvis man gerne vil have at barnet tager flaske, så er det en god idé at forsøge med lidt forskellige modeller. Prøv f.eks. Pigeon med elastisk flaskesut.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til amning af 50 minutters varighed, så lyder dette som meget længe og det kunne godt lyde som om at en øgning af mælkemængden og lidt hyppigere amning kunne hjælpe på dette. Derudover må man jo også medtænke om jeres dreng har et suttebehov, der bør stilles på en sut ... Her ved jeg at nogle familier har held med en Nuby-sut, hvis barnet ikke vil tage andre.

Med hensyn til dannelse af mælk, så vil der være mælk hurtigt igen efter en amning. Man siger normalt at efter ca 1 time er der dannet ca 45% mælk igen, efter ca 2 timer ca 70%, 3 timer efter ca. 90%. og 4 timer efter ca 100%. Hvis du lægger til efter 1½ time, vil der altså være mælk at komme efter og du vil derudover øge din mælkemængde ekstra. Jo hyppigere du ammer, jo mere mælk - det handler om efterspørgsel. Du kan også gøre det at du malker ud med en brystpumpe imellem to amninger og får stimuleret lidt ekstra på den måde, den udmalkede mælk kan du så supplere din dreng med efter amning, når han virker yderligere sulten og søgende.

Tingene ændrer sig hele tiden og tiden arbejder også for jer, det er rigtig hårdt at have et barn med kolik, men det er en periode og I kommer igennem det :o)

Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!